Sunday, February 23, 2014

# nota 2014 (11) ~ berikan aku..

Bismillahirrahmanirrahimm..




Berikan aku,
Kasih dan sayang mu,
Bukan satu,
Mahupun beribu,
Sehingga sedikit pun tidak tertinggal dek pusara mu ~


Berikan aku,
sedikit kenangan bersama mu,
sejak di awal kenal
sehingga mata hanya melihat sejengkal langit di kepala~

Berikan aku,
Waktu yang lalu,
coretan realiti dan mimpi,
igauan sepi,
mencari erti diri,


...........................................................................

Walaubagaimanpun kita sedang cuba memberi  beribu kali peluang kepada diri kita untuk mencari sesuatu dalam hidup ini, namun, ini semua tidak akan berganjak seandainya diri sendiri tidak mampu membuka pemikiran dan hati untuk mencari nilai itu..

Pekerjaan,

Hakikatnya, walau di mana kita bekerja, kita akan tetap akan menghadapi stress, dugaan, dan cabaran, hatta pekerjaanya hanya pencuci tandas sekalipun. Berdepan dengan karenah manusia yang menggunakan perkhidmatan awam bagai omak dan ayah yang empunya milik. Si pencuci itu sentiasa bersabar dan bersabar. Mungkin sekali dua tewas, terduduk dan nekad untuk berhenti kerja. Tetapi pilihan apa yang dia ada?

Ya, hidup akan sentiasa ada pilihan. Maka, pilihan yang ada ;

a. Quit and apply new job
b. Keep going, be strong and think the new solutions to improve the work (prevent the stress )
c. Quit forever (goyang kaki tangan badan di rumah)
d. Discuss with upper lever regarding the job's issue.

See? pekerjaan sebagai pencuci itu sendiri mempunyai begitu banyak pilihan, apatah lagi bagi mereka yang lulusan pelajaran yang berkali ganda lebih baik.

Berdasarkan pemerhati saya yang masih kerdil ini, saya dapat rumuskan, walau apa jua yang direzekikan untuk kita, dijalan kan untuk kita, ditakdirkan untuk kita, pegang baik-baik. Tidak akan ada yang tidak baik dalam rezeki itu KECUALI kita sendiri yang memilih untuk jadi TIDAK BAIK.

Adakalanya saya merasakan diri saya terlalu 'manja'. Salah sikit, give up. Kena sound sikit, sedih. Apa ni? Sampai bila nak macam ni? Cukup-cukup la. Sekarang bukan lagi masa untuk menjadi budak-budak 12 tahun. Sudah begitu dewasa untuk mengawal emosi dan perasaan. huhu..

Agak sukar. SANGAT! Tetapi bak kata kawan baik aka kakak api yang garang tapi baik itu, follow the flow. Yes! Just follow. Sekiranya hati ini sudah muak, sudah mahu meletus sekalipun, ikut sahaja. Biarkan dahulu jiwa itu sepi seorang-seorang. Tidak perlu berkompromo dengan jiwa yang sepi itu.

Sepi itu juga akan menjadi jemu untuk menjadi sepi selamanya. Gembira akan cuba mengambil alih kedudukan di hati. InshaAllah ;)

Ya, saya yakin, kita semua pasti mahu memilih cara yang terbaik untuk menjalani kehidupan ini. Ayuh, kita cuba lagi !


p.s : esok keje.. dannn..huarghhhhhhhh ~






1 comment:

Kira Sakura said...

pilih lah yang terbaik, insyaAllah pasti ada senyuman yang terselit ;)