Saturday, May 17, 2014

# nota 2014 (34) ~ rentetan 445am

Bismillahirrahmanirrahim. ..

Apabila sentiasa sedar akan diri yang tidak sempurna di mata insan yang sentiasa disayangi..

Perasaan yang bergelodak di dalam jiwa sering betanyakan..berbisik-bisik..

"..semoga dia dapat yang terbaik..aku ni apelah sangat...Dengan aku..hidupnya mungkin lagi terbeban..biarkan dia memilih.. Langsung tiada rupa..sudahla gemok..kurus tiada..rupa? Hmm...sudah..jangan cerita..nanti dikata tiada syukur.."

Pertanyaan..perkataan sedemikian akan sering membunuh jiwa. Pedih tahu ?

Aroma ditambah lagi seandainya mereka itu pula sedang mereka cerita yang lain pula..konon-kononnya menyelematkan jiwa dan raga tersayang...apa benarkah terselamat?

Selagi belum terlafaz akad, kita bukan milik siapa-siapa. Hatta, akad tercipta sekalipun , kita sentiasa milik tuhan. Tuhan itu yang sedang membenarkan segala yang sedang terjadi ini..

Makanya,  lenyapkanlah perasaan itu jauh, dalam-dalam lubuk yang paling dalam, Meskipun ada seauatu yang perit akan berlaku..

Andai berlari ke paling hujung dunia sekalipun , bila itu akan terjadi , maka tetap akan terjadi.. kun fayakun. Hukum alam. Tiada siapa dapat mengatasi ini.

Sesungguhnya. .mungkin inilah waktu untuk diri belajar menghadapi kedewasaan , kematangan , kesulitan hidup , realiti sebenar kehidupan yang bukan nya novel fantasi semata - mata.

Mungkin sebelum ini , jiwa banyak dimanjai, dibajai dengan yang putih-putih belaka. Apabila hitam mulai melata, nah, terkaku sudah kesuciannya itu..

Belajarlah untuk menyental kembali yang hitam agar sentiasa untuk kembali putih.  Asal ada hitam sental, rendam , cuci , buat lah apa sahaja asal hitam tidak akan berani menjejakkan kaki ke putih lagi..

MasyaAllah..

Tuhan jadikan hati manusia itu merah berdarah..kerana hati itu kuat. Kuat segalanya. Menanggung 1001 rahsia yang kekal abadi di dalam nya.. inshaAllah kita semua mampu melalui nya. .

" ...selagi Tuhan ada, takkan engkau tercela..."

No comments: