Tuesday, November 27, 2012

my journey!

Bismillahirrahmanirrahim..






Asenya dah masuk 11 bulan saya bekerja, tapi tak pernah nak share ape2 yang menarik dalam industri bidang kerja saya kan? eerrrrkk (angguk pleasee..kekee :p)

Ade jugak yang bertanya, ade jugak yang dah tahu, ade jugak yang bertanya tapi agak2 dah tahu, dan mungkin ade jugak yang tidak tahu langsung..kekeke..

Tidak mengapa my dear frens! Today, sempena dengan ke tidak begitu bizinya saya..  Maka adalah sedikit hajennye diri ini ingin berkongsi : " Scope Of Work ".

Saya bekerja di sebuah Construction Firm, atau dengan mudahnya, Kontraktor Elektrik. Yelah, udah amik bidang elektrik, makanya kerja dalam bidang elektrik la. Bidang pekerjaan ini tidak begitu 100% seperti apa yang saya pelajarui di uni tercinta aka UTM, tapi once become engineering student, all the basic still same.

Saya pong tak taw kenapa bos agak berani mati mengambil worker yang tiada kaitan langsung dengan Power Electrical, hanya berbekalkan ilmu2 basic electrical, mungkin ini namanya rezeki, maka sampai sekarang, saya masih di sini.. Alhamdulillah ;)

Okeh, next ---- > scope of work!


1) tendering , documentation and costing

Udah nama kontraktor, mestilah cuba untuk fight merebut tender2 yang daripada the highest figure until the lowest figure. Sebab dengan tender inilah, datangnya money! profit! income! company, ye dak?

Maka dapat drawing yang gedabak beso tu, start untuk calculate measurement. Lepas siap calculate measurement, bermula arena costing..

Errr.. costing ni yang leceh sebab nak kene tunggu harga dari supplier la itulah inilah, nak kena isi schedule of unit rates la, schedule of technical data la..

Cite pendek2 jela nohhh.. ;)


2) Design

Inilah yang palinggggg mencabo. Di sinilah nak menguji tahap kefahaman yang telah kita pelajari since sains sekolah rendah, lepaih tu, amik sains PMR, tak cukup, pi tambah fizik, kimia, add math, math sampai la masuk Uni .




Ha.. tengok gambo atas ni.. Inilah antara yang BOS saya design. Mendesign flow of electricity from the source until the final load ;D

Saya masih berada di anak tangga pertama dan hopefully, from this steps, I can be like him, someday ;) InsyaAllah..

Dan banyak perkara yang perlu di ambil kira.. Dan saya jumpa buku ini :



Ha... buku ini ibarat KITAB yang menjadi sumber rujukan untuk mendesign segala circuit.. Heheh.. Sistem british?  Of course la, kita kan, jajahan negara kolonial itu..

Unless, kalau ade sesiapa yang dapat challege all the rules inside this book.. Ade beraaannnnnn?hiihihi :p


3) Report/ Technical submission.

Haa.. ini yang den lomah sangat nihhh.. Sebab ia umpama Thesis untuk kali ke-dua, ke-tiga dan seterusnyaa dalam hidup ini :





Tengok tu, dah bape kali dibetoikan, entah bape kali di tong sampahkan, masih ade minor2 error..

PEMINAAN ------> PEMBINAAN la.. grrrrrrr

Agaknya perlu tambah power spek kot.. Dah, tak yah nak mengada. Sendiri yang careless nak salahkan power mata.. hakhakhak..

Kadang2 client nak minta proposal atau pon technical report. Macam kat atas ni, technical report, macam mana kita nak pilih kabel elektrik yang betol untuk sesuatu sistem elektrik tu. So, cite la, blablablabla, lengkap dengan prove semua from A until Z.

Tak ke macam thesis tu? huuuuu...


4) Procurement

Ha.. aku ingat bile dah masuk engineering tak yah masuk pasai bisness.. Ade jugakkk.. Grrrrr.. Tak pelah... Extra ilmu and skill kan, ye dak?

Hee.. saya juga, orang yang bertanggungjawab mengeluarkan Purchase Order tiap kali pembelian apa2 material untuk sesuatu subjek. So, kena check costing, within in budjet/ not, memang perlu beli atau tak, sesuai ke beli jenama2 ini, atau nak kena brand yang mahai2 ka..

Pendek cite, membantu bahagian akaun dalam urusan pembelian, penghantaran dan sebagainya..heeee...



Huwaaa..panjang jugak pengalaman saya selama 11 bulan ni..kekee.. Panjang lagi, tapi inilah the MAJOR Scope of work saya selaku pekerja di sini.. Position ape? mestilah kuli bos..hehe.. Kalo bos, dekat LONDON dah sekarang nihh..hahah :p


Kome! share la apa kome belaja, apa kome keje , very pleasure to read your journey! :D



5 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

mmg hebatlah org kerja bahgian camni.. otak mencabar sgt ni.

Anonymous said...

hai...

kalo maintain electrical fitting ade pakai bs tak cik adik?

saye budak baru blajoo...

Lia Irdelia said...

perghhh..
tu dia...

dah buka kitab dah..
hahhaha

azihajieha said...

wahhhh..wanita dalam dunia lelaki..kagum....bidang ni mesti sangat mencabar kan?

maszull said...

assalamualaikum mimi...kerja itu satu ibadah lakuknnya dgn penuh semangat tanggungjawab yer.....;)