Monday, June 2, 2014

# nota 2014 (39) ~ kekurangan

Bismillahirrahmanirrahim...





Apabila berkisarkan mengenai kekurangan, semua manusia di dunia ini serba kekurangan. Tiada satu manusia pun yang sempurna. Hatta, sebaik mana sekalipun ahli ulama itu, dia masih seorang manusia, dan dia masih ada kekurangan.

Kekurangan.

Hanya boleh didapati apabila sesuatu perkara berlaku kepada diri kita. Misalannya, kita kehilangan orang yang disayangi, kehilangan harta benda, perubahan hidup secara mendadak dan aneka macam lagi.

Kekurangan ini hanya boleh didapati oleh mereka yang sering kali merasa diri mereka begitu kecil, begitu jauh ketinggalan berbanding mereka yang lain, begitu lemah berbanding mereka yang hebat.

Hakikatnya, orang yang hebat itu juga memiliki kekurangan. Harus SEDAR dengan FAKTA ini. Beza nya, mereka mungkin pandai menutup kekurangan mereka dengan menyerlahkan lagi kekuatan mereka yang ada. ;)

Allah itu kan Maha Adil?

Tidak pernah dibeza-bezakan, kejadian hamba-hambanya. Tidak pernah. Kita sendiri yang sedang membeza-bezakan diri kita, tanpa menyedari, kita sedang menjauhi-Nya yang begitu banyak memberi sehingga kita SELALU LUPA.

Susah. Ya, sangat susah, kerana kita bukan seperti mereka. Kita akan makin undur dua tiga langkah ke belakang, sedangkan mereka, sudah maju 10 tapak kehadapan. Mari cuba jadikan hati dan diri kita positif ;)

Dekatkan diri dengan perkara yang positif.
Damaikan hati dengan aura kerohanian yang lebih tenang.
Penuhkan tentatif hati dengan perkara-perkara yang menguatkan lagi kekuatan diri.

Kan?

Mulakan hati dengan niat. Kuatkan hati. Yakin kan hati. Kita juga mampu hebat, cantik, handsome lagi bergaya macam orang lain. Kita semua anugerah dari Tuhan buat ibu dan ayah kita. Makanya, kita adalah "gift" yang membuatkan ibu bapa kita terus untuk survive sehingga ke hari ini. InshaAllah ;)

Jangan sia-siakan peluang yang ada. 1 orang tolak, 10 orang tarik. Kita bukanlah, teruk, huduh sangat seperti yang diomong-omongkan dalam fikiran kita ini. Kita adalah "gift". Apabila dikatakan "gift", ini bermakna, sesuatu yang istimewa daripada Pemberi kepada si penerima.

"Gift"

"Istimewa"


kita boleh melakukannya ;)



No comments: