Wednesday, June 4, 2014

# nota 2014 (40) ~ warna pilihan

Bismillahirrahmanirrahim..






Qada dan qadar itu, datang nya dari cara BAGAIMANA kita memilih untuk hidup.. Ya, BAGAIMANA ya, bukan nya KENAPA..

Saya cukup tidak bersetuju apabila terdengar suara-suara mengatakan "inilah takdir aku..nak buat macam mana.." " ini semua takdir..." setelah menhgadapi kesusahan, kemudharatan, atau apa jua bentuk musibah..

Hurm..

Sedangkan mulut sendiri kadangkala berbunyi sedemikian. Sedih. Rasa benci dengan sendiri. Kenapa tidak bertanya kepada diri sendiri, "apa yang sudah aku lakukan, dan akhirnya aku diuji sedemikian rupa?" dan kenapa mesti berbalik kepada takdir, salah takdir, takdir yang buat aku begini.. hurmmm..


Sedangkan, segala bentuk kecelakaan, kemusnahan, adalah datangnya dari diri sendiri. Diri sendiri yang memilih untuk merencanakan sedemikian rupa pengakhiran sesuatu kehidupan..

Sedihh kan?

Kenapa mesti mahu menunding jari ke arah orang lain? ke arah takdir? Sangat tidak adil. Apabila terjadi saat ini, kita mampu lihat, seramai manakah antara mampu menanggung akibat terhadap perilaku sendiri.. atau masih berada di takok yang sama..


Maka, di mana kita? ;(


Semoga kita masih sempat dan sentiasa beringat untuk memilih yang terbaik dalam hidup kita. Andai tiada jawapan, masih "blur" sehingga ke saat akhir, INGAT, tuhan kita lebih dekat daripada Nadi kita. Pintalah kepada-Nya jalan yang seharus dipilih. InshaAllah, sinar pasti kembali.

Jangan pernah sekali belakangkan Dia dalam tindak tanduknya. Ada Dia dalam gerak geri kita, maka, mudah-mudahan ada barakah mengiringi kita ;)

Sungguh kita sangat hina, Dia tidak sekali membezakannya. Bersangka baik, berbuat baik, dan jadilah pelangi untuk diri sendiri..

Berikan waktu yang singkat ini lebih penghormatan, demi waktu yang "panjang" nanti..






No comments: