Tuesday, June 19, 2012

menGeNaL vs meNyeBok

Bismillahirrahmanirrahimm..




friends by ~  marielliott

Mengenal masyarakat dalam sesebuah komuniti memerlukan masa dan keinginan. Kalau ada masa tapi tak de keinginan pong susah jugakkan? Ada keinginan tapi tak dak masa pong susah jugak. Tapi tak sesusah kalau tak dak keinginan langsung.

Sebabnya, kalau ade keinginan, se bizi mana pong seseorang tu, masih sempat bertegur sapa rakan di sebelah kiri, kanan, depan dan belakang. Betoi dak? kihkih (gelak pesen baru..heeee)


Tak kenai maka tak cinta. Bila tak cinta mula la nak mengarut, mula la nak mengata, mula la nak bersengketa.hehe. Melainkan memang die pesen suke bersengketa tu lain kes la. Tapi mana2 manusia pong asenye tak suke gaduh2, masam2 muka ni. Betoi dak? ke dak?haha.

Tak taw la. Maka, tanamkan diri supaya ingin dan mahu untuk mengenali komuniti anda yep. Mengenali komuniti bukan bermaksud menyebok mahupun menjaga tepi kain, dalam kain or lua kain ye.

Kenal atau mengenal mengikut kamus dewan bahasa dan pustaka, (betoi ni) :

1) saling mengetahui (bersahabat, bergaul)
2) tahu sedikit banyak tentang diri seseorang; 
3) memberitahukan sesuatu supaya dpt diketahui 


Dalam makna kata kita la kan, tahu, dia ni orang mana, asal mana, serba sedikit, keperihalan, orang yang macam mana, tapi bukan dok koghek sampai nak taw ari2 pakai "seluar kecik" kaler ape..hoho. Itu dah jadi PENYIBUK.




Sibuk, atau menyibuk pulak, Mengikut kamus dewan bahasa dan pustaka :


1) banyak yg harus dikerjakan 
2) bising, gaduh, hingar, huru-hara, ramai, recok, rusuh 
3) mengintai, mengintip 


Nahhhh, kan berbeza  tu..hehe. Jadi sile pilih Mengambil tahu atau mengenal, dan bukannya Menyibuk.hehe.




Tidak beriman seseorang daripada kamu sehingga dia menyayangi saudaranya seperti mana dia menyayangi dirinya sendiri..

(Diriwayatkan oleh : Anas Ibnu Malik)


8 comments:

ayut said...

nak mengenal..tak nak menyibuk..hihihi.ala..tp klu BW ala2 mengintai ke tak ek?tak kan?hahaha :)

Kakzakie said...

Siapalah yg mimi nak kenakan nie... Tak apa kakak anggap ini utk semua yang baca N3 ini memahami maksud yg diberi. Jgn menyibuk ye hihi...

Cik Rongoks said...

xmo la menyibuk..hukhuk
nak mengenal je :))

Iffah Afeefah said...

nk mngenal dan mnyibuk

pakej

opah bile nk kwen

ngeeeee

#harap atok bace wakaka

kura said...

tp menyibuk tu bestttt. heheeee

Kaca Lensa said...

ye baik adik kayu.. menyibuk tu xbermakne kte busy body.. tp manela tau kot2 jd sesuatu kt org tu, parah nant.. btol x mie.. huhu..

msredcheesecake said...

Kang da mengenal mula la menyebok...huhu...

ctk said...

saya masih dalam proses mengenali dirimu..hehehe