Sunday, April 8, 2012

baLik kamPung = MuhaSabaH diRi

Bismillahirrahmanirrahim..




Pernahkah terlintas di sanubari kamu, 
kenapa dunia ini seakan semakin sepi?
kenapa setiap hari yang dijalani semakin cepat dan tuntasnya berlalu?
kenapa masa itu bergerak sepantas kilat menyambar bumi?


Seari dua hari ini, beginilah saya. ENtahlah kenapa kan. Diri sendiri pong tak dapat mendiagnosis diri sendiri. Ni dah jadi kes parah ni :p

1)Rindukan famili?
opkoslah, dah nak masuk 3 bulan tak jumpa omak. Aihhh, dulu time belajar setaon sekali jumpe mak, rilek je..hehehe.. Belajar lain, keje lain :p

Ayah ada la jugak jumpe. Sebab selalu datang miting kat keyel ni.hehe. Adik dan omak? Dah la time dekat epot ari tu before fly balik semenanjung, tak dapat jumpa sebab adik dan omak terperangkap dengan kesesakan jalan ondaway dari sekolah ke epot, saya dah cek in masuk dalam kapal dulu sebelom sempat jumpa adik..wuwu ;(

2)Kawan?
Ummmm.. ni lagi satu kes. Ye, kawan tidak akan selamanya di sisi kita. Kawan akan silih berganti datang dan pergi. Ni jadi masalah ke? Tidak menjadi masalah kepada mereka, tetapi menjadi masalah kepada diri sendiri untuk mengadaptasikan diri dengan kawan dan cara mereka berkawan dengan kita.

MUngkin dulu macam ni dengan si siti macam ni. Tapi sekarang dengan si nurul macam ni pulak. Siti dan nurul hanya rekaan semata-mata ye.hehe. Tak de kene mengena yang hidup mahupun yang mati.hehe ;)


3)Enviroment?
Aihhh.. ni mungkin the main problem. Patot ni nombor satu kan?hahaha.. Tapii..tapi.. bace dulu niii..hehehe..

EVen dah nak masuk 2 bulan dok sini, tapi masih ada lagi ruang2 kosonggggggg, kosoooooonggggg yang masih tak berapa ngam.haha. BUkan lah tak ngam bebeno, tapi bile enviroment baru plusssss 2 faktor di atas, maka, kesepian la saya. hahaha. (see! that's y, yang ni mimi letakkan di nombor 3..hehe)

Hari-hari, menjalani kehidupan macam buat-buat tak sepi. Pegi keje balik keje. Esok  pagi bangun, pi keje balik keje.


Mungkin kadang-kadang, tidak perlu dilayan sangat perasaan manja-manja keledek, perasaan nenade yang minta dituruti ni kan. Hehe. Mungkin ini membuat kan diri ni, jadi hati kering sikit. Asik lemmmmmboottt je.hehe. Mungkinlah..

Yang pasti, bersangka baiklah dengan setiap yang ditakdirkan untuk hidup kan? Sebab takkan pernah rugi. InsyaAllah pasti ada hikmah nya. Betooolll.. tara tipuuuu..

Yang pasti baru  balik kampungggg..heeeee ;)
Walaupun Gerik dilanda kemarau ketiadaan air yang bakal melanda selama sebulan..huu..cian opah dan makcik saya, saya tetap gembire di kampung selama 2 hari 2 malam..haha.


Sebab macam2 jadi,merasai nikmat kehidupan dulu2, berkain batik, mandi di sungai, haha. Okeh, pukoi 630 pagi mandi sungai belakang rumah opah ye..heeee.. Cuci kain segala, gagaga, siriuusssss macam hidup zaman dolu2..


Dulu banjir, sekarang logi air pecah, air pulak tak de,sampai masuk paper..dasat kampung ku.. huuuu..Memang dugaan. Barangkali peringatan dari Tuhan untuk semua, apabila nikmat dunia yang ditarik ini.. *balik kampung = muhasabah diri..huhuhu..*

Walau tak de air pong, heppy dapat gak jumpe opah dan makcik setelah sebulan 3 minggu tak jumpe deme..yeye! kome? jommm kite jumpe! =.<




10 comments:

ctk said...

oh...da kje ke skrg..hehehetake cre ni sne ye....ada jdoh, kita jupe..hahahaha

Ezad Skytech said...

dok jauh dgn family mmg terasa la kesunyiannya kan mimito..hee..:D

mas saari said...

bila duduk perantauan dan sentiasa sibuk dengan kerja memang kita akan rindu macam2..

nuyui a.k.a miss YUI said...

msti rindu itu ini kan.. sbr tau kembor..

[sutera kasih] said...

aimie pandai2 jaga diri tau kt sana :)

msredcheesecake said...

Dah sgt biasa dgn situasi kawan datang dan pergi dr kehidupan.... Tak berapa nak mahu ambil kisah....

maszull said...

assalamualaikum mimi...wah balik kg ye dpt juga mengubat rindu dihati tu kan.:)

syakey said...

huish! bestnyaaa blkg kampung lepastu ada sungaiii pulak tu....

heee.

Faaein Talip Roy said...

sentiasa banyakkan muhasabah..


akak pun dah lama tak balik kampung...



~kononnya.. =(

Iffah Afeefah said...

Muhasabh slalu kak ngh sebut

tp buatnye? Errr