Wednesday, July 25, 2012

Day 5 of RamaDhan

Bismillahirrahmanirrahim..




"Sesungguhnya Aku membalas mereka pada hari ini disebabkan kesabaran mereka; sesungguhnya mereka itulah orang yang berjaya. " ~ Al-Mukminun, ayat 11.


Alhamdulillah, cepat je masa berlalu kan? Dah masuk hari ke-5 dah kita berpuasa. Bagi mereka yang berpuasa la..kekeke ;)

Diam tak diam, dalam 5 hari ini juga, tanpa disedari pelbagai insiden yang menduga dan mengganggu gugat kan keimanan, kesabaran dan seangkatan dengannya. Ye dak? ke tak langsung?


Sebab kita akan berperang hebat dengab nafsu sendiri. Nafsu sendiri lebih bahana berbanding saitan2 yang telah diikat. Kerana, kekalah atas nafsu sendiri, membuat diri akan berada di peringkat penyesalan yang teramat sangat, sehingga boleh membuatkan tidak mampu memaafkan diri sendiri.

Maka, bagi mempertahankan benteng2 ini, antara perkara yang menjadi tonggak yang perlu dijaga, dibajai adalah -----> KESABARAN. huuuiiihhhh....Cakap memang senang, ce buat, senang ke idok..heeee..

Tamsil :
Semalam, jam dah menunjukkan 630pm, tapi masih di opis. Dan yang lebih terasing, hanya diri seorang sahaja yang muslim, dan opkoslah hanya diri sendiri sahaja yang berpuasa. Muslim yang lain, pakat suma dan balik. Huk HUk..

Nak balik, tapi ada beberapa ketoi kerja masih berbaki, dan cek bos masih tekun di meja. Huwaaaaa.. UDah la mulut ni macam beraaaatttt jek nak cakap, nak  balik dulu..huuuu..

Ase macam nak nangis pung ada.. Errr, sebab jarum dah semakin menunjukkan 7pm..huuuu.. Sabar..sabar..istigfar.. MOga ada penyelesaian kejap lagi.. SO, kuatkan hati, buat je dulu keje secepat yang mungkin...

DOk tak lame, housemate kol.. " akakkk! nak makan pape tak, kami kat bazar ni.." "haaaa, boleh la, papelah, laksa ke ape, ni macam balik lambat je..huuuu..".. Alhamdulillah, toink2, masih ade yang ingat saya yang keseorang di sini..heeee..


5 minit kemudian..

"inaaaa, kat mana ni, nanti apak amik.."
"aik, apak ade kat KL ke.."
"yelah.. saja seprise, apak baru sampai dari Mekah pagi tadi.."
"yay! nanti ina cakap kat bos.."

Haaaaaa.. dengar nama apak, terus kuat nak cakap kat bos, nak balik dulu, nak berbuka posa sebab ayah ada datang sini..heeeee.. Alhamdulillah sekali lagi.. Senyuuuummmmm la sampai ke tinge..heee ;))


Alhamdulillah, berkat kesabaran, seolah-olah DIa dengar kesusahan hati hamba-Nya ni kan? Opkosla Dia dengar, Dia kan Tuhan kita, Dia mesti nak kita menikmati saat2 berbuka posa tu kan? Sayannnngggnye dengan Dia ;))


Maka, mulai semalam, hati ini tidak lagi perlu risau, kalau balik lambat sekalipung, mesti ada penyelesaiannya, sebab setiap kesulitan itu kan ada kemudahan.  Sabar. Ya, berkat kesabaran itu.. ;))

Banyak nya belajar masa Ramadhan ni.. alhamdulillah ;))



p.s: Dapat jubah dari Ayah!yay!heheh.. Ayah baru balik dari umrah.. Alhamdulillah selamat sampai di Msia semalam ...




8 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

beshnya dia apak dia dah balik..dpt ole2 lg tu..

Kakzakie said...

Walau jubah di M'sia banyak tapi tetap yg dai Mekah itu rasa special kan mimi..

maszull said...

assalamualaikum mimi...kesabaran itu satu kemestian dan dgn cara itu kita mampu mengawal emosi dan perasaan kita dr melakukan sesuatu yg tidak dijangkakan...:)


p/s suka yer dpt jubah tu...mama punyer x ada ke???hehehehe

SoLy SoLicious said...

sy pun nk jugak jubah..teheee

kdg, time puasa ni la kite dpt nengok byk lg gelagat/ragam org akn..

shafiqabdshukor said...

wah dpt jubah dr mekah...
betul tu setiap apa yg kita lakukan... janji ikhlas.. ALLAH pasti bantu,,

-SUPERGIRL- said...

BOLEH lah buat beraya kan .. hehe

Lea Isnawi said...

tayang la sikit jubah tu

nak tgk jugak!

Mutiara Bernilai said...

Alhamdulillah..

Allah saaaaaaaaaaaaangat baik, kan?

Dia selalu ada saat kita buntu..