Saturday, July 28, 2012

Day 8 of RamaDhan

Bismillahirrahmanirrahim..



“Wahai manusia, bertaubatlah kepada Allah, sebelum kamu mati. Bersegeralah melakukan amalan amalan soleh sebelum kamu kesibukan dan hubungilah antara kamu dengan Tuhan kamu dengan membanyakkan sebutan (zikir) kamu kepadaNya dan banyak bersedekah dalam bersembunyi dan terang-terangan, nanti kamu akan diberi rezeki, ditolong dan diberi kesenangan.” ~ Hadis.Riwayat  Ibnu Majah. 


Miniature food -Breakfast Tray Orange by ~ PetitPlat (ape ntah motip boh gambo ni..kekek)


Salam Ramadhan yang ke-8. Woott!wootttt! Sudah seminggu berlalu, 3 weeks to go ;)

Moga pengisian posa pada tahun ini lebih bermakna daripada tahun-tahun yang  lepas. InsyaAllah ;) Mimi ase ni lah posa yang paling besederhana yang mimi pernah alami..huhu.. Alhamdulillah, maka, tiada unsur2 pembaziran berlaku kan..

Asal ramadhan je, menu mesti nak gempak. Asal gempak je, mesti nak ramadhan, betol ke gitu?keke. Takdelah, orang kata, nak bagi pembuka selera la kan? Tambah kalo yang dah ada anak-anak tu, nak support anak tu posa, masak la aneka macam, nak bagi anak bersemangat sikit posa nih.. Amboiii, gaya cakap macam dah ade anak :p


Tak kesah la, gempak ke tak gempak ke, asal berpada-pada dengan keadaan dan semasa kan. Jangan sampai pembaziran, jangan sampai makan jadi nak muntah, udah la ye..hehe.

Tak de salah nye pon, baguiihh lagi ada, bila menyediakan juadah berbuka posa yang lazat-lazat tapi kena dengan cara nya kan. Kan ke tambah elok, masak sedap-sedap, pi huluq jiran tetangga, jiran tak de tangga, sesurau ke, masjid ke kan.. Uihhhh, bertambah lazat la makanan yang sedia lazat tu, heee :D

Masa ramadhan nilah nak mendidik diri, membiasakan diri untuk ber amal jariah, bersedekah, tidak kira apa jenis bentuk sedekah pong yang kita nak buat. Asal niat Lillahi Ta'ala, insyaAllah, itulah yang terbaik ;)

Dan bila bersedekah, kena ingat, jangan pulak lariiiii dari topik. Orang sedekah, kita pong nak sedekah, lepas tu nak lawan sapa sedekah lagi banyak..huhu. Paham-paham sendiri la kan. heeeee..

MOga amal jariah kita pada bulan Mulia ini, akan kekal menjadi kebiasaan sehingga ke akhirnya.. insyaAllah. Sapa yang untung? kitaaa jugak ;))

Selamat berpuasa! ;)



10 comments:

Edy Fee said...

lama lg 3 minggu tu.sabar2.haha
sweet gak key chain tu

Cik Rongoks said...

btol tu..jom bersedekah ! ^^

zacky786 said...

bersedekah la dgn hati yg ikhlas :)

anif abdullah| AA said...

btul tu. selain nak mendidik diri,nak sesuaikan environment yg positif..

selamat berpuasa :)

cikji said...

3weeks tooooo goooo tapi samalah,cikji pun takde buat persiapan apa2 pun lg

syed azwan said...

Selamat bpuAse

naim said...

dah seminggu berpuasa. cepat masa berlalu..


http://pemudattbc.blogspot.com/2012/07/liberation-army-syria.html

amir aizat said...

cepat jer kan, slmt berpuasa !

-meeSUPERGIRL- said...

alah mee berbuka dengan ikan goreng plus budu pon dah cukup GEMPAK kot . hehehe ..

salam 8ramadhan ;)

syarifahsidrus said...

salam ramadhan :D

lagi tiga minggu, uh. sekejap je rasanya T_T