Saturday, April 21, 2012

naiVe

Bismillahirrahmanirrahim..



‎20April2012:

"..Aimieeeeeeee..
why are you so naive?.
Ayooo...u are simply will be cheating by the others..
in real world, so many people easily want to quick2 get money..
that's y, today, they are so many people are involve in corruption..
u must think!
owes think!
not just accept what people give to you..
otherwise, dorang akan bawa u pegi jalan2 pusing taman.. (chinese proverb).."


~~ atoyai, still lagi tak dapat menyelesaikan masalah "kelurusan" @ kenaifan dalam menghadapi keduniaan yang ini..huuuuu.. ~~ 



Hai sume!

Huwaaa...macam dah lame tak mengarut @ merepek @ meraban panjang di sini kan.. Aihhh.. macam mana nak jadi blogger tegar ni?kekeke, harapan tinggal harapan jek..huwaaaaa...


Bukanlah mudah untuk kite terus keep istiqomah dalam melakukan sesuatu kan? Tapii... Tapiiiikannnnn.. tidak jugak mustahil untuk kita terus tegar, kukuh, gagah untuk melaksanakan sesuatu kehendak @ keperluan secara istiqomah. :)

Tapii..

Tapiiii kann.....


hehe, apa yang mimi nak ngarutkan setelah sekian lama tidak mengarut,bukanlah soal istiqomah ataupun sebagainya.. Tapii.. hamboihhh, banyak benau tapinye..hehe.. Tapi nak berkisar dengan dialog yang paling atassss yang mimi taip tuuuuuuu...Dah bace?

Itulah adalah sedikit ceramah, sedikit ye.. Yang sebenonye, panjang lagi. Tapi mimi hamik the main point je. Sedikit ceramah oleh my bosss through phone. Through phone hokeh! Boleh die bebel2 comel  selama 2 minit setengah ++ kat telepon, dan berkata2 seperti ayat di atassss nuhhh..

Saya naif?

Huuuu.. ye, saya amat mengakuinya. Saya agak lurus. Lurus yang agak sukar jugak untuk dibengkang bengkok kan. 

selalu kene tipu?
opkoss ;)

selalu kene buli?
opkosss ;)

menerima bulat2 cadangan orang?
errrr, mungkin ya mungkin tidak, depends on situation. ;)


Kelurusan saya ini yang akhirnya terbawa-bawa ke dunia pekerjaan yang lebih menjurus ke bidang industri ini sebenarnye membawa bahaya kepada tuan badan yakni saya sendiri, (pity me =.= )

Bidang industri sememangnye bidang yang penuh dengan kekejaman. Kekejaman apa? Kekejaman dengan sikap manusia yang suka makan rasuah, yang nak dapatkan duit dengan cara yang cepat tapi taktik kotor, penuh sarat dengan manusia yang gila duet, buta duit, tamak sehingga mengundang permasalahan kepada orang lain. (luahan hati betoi ni..hehe)


Maka, dalam 2 bulan ini, Bos mimi mendapati mimi sorang yang naif. Dan ini sangat tidak bagus. BUkan sahaja tidak bagus untuk kompeni, tidak bagus untuk diri sendiri hakikatnya. Haihhhh, macam mana ni? Can somebody help me?Teach me how to be the person bengkang bengkok one? Apa punye permintaan ini.

Menjadi seorang yang sedikit "bengkang bengkok", sedikit ye,m bukan banyak, haha,hakikatnya tidak perlu diajar, tidak perlu susah2 untuk cari course ini di mana2 institusi di dalam negara mahupun luar negara. Ini semua lahir dari diri sendiri, lahir dari pengamatan kita sendiri dalam menghadapi kehidupan. Betoi dak?

Nak ke orang tipu kita?
tak!

Jadi nak buat macam mana?
Hati-hati.

Senang la cakap, macam mana nak hati-hati?
Macam bos cakap, jangan bulat2 terima apa orang cakap, apa orang bagi, PIKIR!PIKIR! dan PIKIR!

Ye, kena pikir, tapi kalau otak malas nak pikir?
Tak boleh la macam tu, abis tu kalau orang bagi ko dadah, ko nak amik? ko tetap tak nak pikir ke?

Mestilah tak!
So, same goes to this situation, train otak untuk selalu memproses, berfikir, dan membuat keputusan dengan baik. Otak, anugerah terhebat, nikmat terhebat Tuhan bagi. Dia meminjamkan sedikit zat-Nya yang Maha Bijaksana, kepada hamba-Nya, supaya hamba-Nya mampu membuat pilihan dan keputusan dengan baik dan betul.

Jadi?

Hargainya..
GUnakannya..
Untuk kebaikan diri dan masyarakat..


Huwaaa.. inilah monolog dalaman antara diri mimi dan jiwa mimi, lalu diterjemahkan di sini, untuk dikongsi dengan kome. Yes! Jangan hanya pandai bermadah di belog, tapi hapa pon tara..hehe. Betoi dak?

So, sesape yang satu sampan dengan mimi, mohla kite sama-sama, pelan-pelan ubah pemikiran kita, ubah cara kita, supaya kita tidak lagi sewenang-wenangnya, ditipu, dibuli, diperbodohkan dan seantero dengannya.

InsyaAllah.. Apa yang kita buat,selagi untuk masih dalam lingkungan pembangunan diri sendiri, Dia pasti membantu kita. Sama ada tersurat mahupun tersirat.. ;)




11 comments:

cintailmu89 said...

i'm also naive =(

syakirahmn said...

kite tak naif sangat. tapi kakak jenis yang naif. mmg boleh nampak la. even kadang kite macam kakak dia pulak adik. hehe.

takpa kak mimi, insyaAllah kak mimi usahakan sikit jangan terlalu lurus, mintak Allah lindungkan dari penipuan orang k. (:

Unknown said...

Tia adapat rasa Tia pun macam tu . tapi sekarang Tia masih student .. memang patut ubah dari sekarang . tapi perlukan bantuan orang sekelilinglah ...

The day we meet said...

huhu..
sy pun ade gak sket2 perangai cmtu..
lurus..
tp..
smkin dewasa ni..
dh mcm berubah la sket2..
yg penting kita perbaiki diri..
setiap saat hokay =)

Woofer Storm said...

insyallah..moga perubahan itu pasti ada,dan berubah hanya kepada lebih baik..

slmt mlm^^

-meeSUPERGIRL- said...

tak pasti pulak naif ke tak .. hehe

keep writing dear ! suke sgt typo awk :)

sy follow.. :D

cik najah said...

huhu , qlah pun tergolong la jugak ..

Abu Bagi said...

Naïve tu ok gak.. Tapi kita kena pandai gak pertahankan hak kita.. Sbb orng lain selalu je ambik kesempatan trhadap orng naïve.. Jgn nak mengalah ajerr fight for ur self..

Betul la kenaifan tu akn terbawa sampai ke alam pekerjaan..

Cik Pulau said...

merepeklah sementara berpeluang..
haahahaha..

mimi.. rindu...^^

kura said...

hahah.. banyak nau tapinye yeee :0

Prettywrite said...

lurus untuk benda yang benar takper..jangan untuk benda yang salah..hehe..