Sunday, April 15, 2012

pelikkkkk ohhh pelikkkkkk

Bismillahirrahmanirrahim..





Weeeee!
morning sunday!


Unique by ~  XDyin-butterflyX

gagaga.. Buat ape hari ini? Sudah pasti ahad is equal to lazy day! hahaha.. Aku je rasa macam ni ke, ade orang lain rasa macam ni jugak?heheh.. Toink2!!

Pagi2 mangun, ghenyeh2 mata, pikir, apa nak buat ye kalau aku bangun sekarang? Apabila otak memproses dengan mengatakan : Tak de buat ape2 pongggg..

Makaaaaaaaanyeeeee, laju sahaja menarik comforter atau selimut, menyambung acara membadak secara beso-besoran...hehehe.. Aihhhhhh, begitu pemikiran dan logik akal menjadi "SCADA" dalam sistem tubuh badan.

"SCADA"? Tau ape tu SCADA? Okeh, kome semua dok depan tenet kan. PE lagi, cepat Google. ni Asaimen mimi kat kome..hehehe.. :p

Ape la ko ngarut nih..hehe. Sebab dah lama tak makan kelapa parut kot jadi macam ni nihhhh..hehe. Tak de ape, sambil geguleng di katil tadi,terpikir, manusia ni pelik kan? Ala, nak name sedap lagi, manusia ni unik kan? :)

Semalam, hang out dengan beberapa ketoi manusia, lalu laju je menganalisis mereka, "pelik la kak long ni.. uniknyeeee.. saya tak pernah terpikir macam tu.." lepas tu gelak2..hahaha..LEpas tu, tadi ber mesej-mesej an dengan beberapa ketoi manusia, lalu terpikir lagi sekali,

"seronok aku menganalisis orang, peliknye la ko ni, unik nye la ko ni, tanpa terpikir, aku sendiri pong pelikkkkk..gagagaga.."

Pelik sebab ape? Pelik sebab suke menganalisis orang lain dan terus di cop, "Psiko la ko ni.." hahahahahaha. Tulah, kata orang, aku pong sama. Teruk betol mimi ni..hahaha... So, sesapa kawan dengan mimi, get ready! korang bakal di analisis dengan sebaik yang mungkin, oleh my brain ini..heheh.

Bukanlah analisis ape pon, cuma, macam mana kita nak kenal dengan orang tu, nak paham orang tu macam2 mana kalau kita tak menganalisis "siapakah mereka ini?" "adakah mereka jenis kawan yang macam ni, atau yang macam ini?"

Orang cakap tak kenal maka rak cinta kan? Aip2, bukan dengan boiprenggg galprenggg je nak bercinta, dengan ibu bapa, dengan sahabat, dengan keluarga tu lebih lagi kita nak bercinta. Yang lebihhhhhhhhhh pasti, ingat, Tuhan itu yang si Pemilik cinta itu lagi harusssss2 perlu dicinta ini. Allah is number one rite? ;)

Jadi nak mengenal, sebelom mulai bercinta, kenalah kita taw selok belok dengan sapa kita bercinta kan. Barulah keamanan dapat terpatri. cewahhhh! ;P

Cara nak menganalisis? Terpulang. Lain orang lain cara kan. Tak kesah la apa cara sekalipun, selagi masih mengundang kebaikan tanpa permasalahan luar dan dalam, it should be alright! Dan kalau boleh, apa yang dianalisis, untuk kebaikan bersama kan? ANalisis itu bukan hanya yang baik2 sahaja, yang buruk pon perlu.

Kenapa perlu? Kerana manusia itu tidak sempurna. Maka, tugas kita sebagai manusia yang lain, adalah untuk menyempurnakan kehidupan mereka yang tidak sempurna itu. Sekali lagi keamanan dapat terpatri. Cewaahh, betol dak? CUma perlu ingat, keburukan orang lain, bukan untuk diaibkan atau dihebahkan atau dipersendakan, tetapi untuk dijadikan peringatan, untuk dijadikan sebagai batu loncatan kepada diri kita dan dia untuk berubah menjadi seorang yang lebih baik.

Maka, mari mengenal sebelum bercinta..
Agar yang dicinta selamanya terpahat dijiwa ..


14 comments:

mas saari said...

tak kenal maka tak cinta..

Unknown said...

Nasib kak ngah normal

kqk long mmg plik pon

Sume gara2 kasut wakaka

Anonymous said...

tapi masa bercinta dan dah kenal. macam mane? hehe

Lia Irdelia said...

Maka, mari mengenal sebelum bercinta..
Agar yang dicinta selamanya terpahat dijiwa ..

nice wording.. :)

syiela said...

betul tu tak kenal maka tak cinta.. bila jatuh cinta tak sembang sehari pun rindunya ai tak terkata :)

Prettywrite said...

hehe..betul tu..suka jugak analisis2 orang ni..tapi mostly bila lama2 kenal baru tahu diaorang macamana..first impression tu banyak yang salah..hihi

Unknown said...

kalau Tia nak analisis orang memang ambik masa . nak tunggu dia buat kebaikkan atau keburukkan dulu baru nak analisis . hehe :D

Fatindn_ said...

uniklah pisang tuh .hehe ;D

Elly Jade said...

kita dah kenal dan cinta kn?
hehe

maszull said...

assalamualaikum mimi....wah x kenal maka x cinta dah kenal barulah bercinta yer...hehehehe...:)

ShahzCudin said...

manusia mmg unik..puas nak paham kdg2

msredcheesecake said...

silalah analisi akak...

msredcheesecake said...

silalah analisi akak...

Woofer Storm said...

tak reti bercinta,mengapa bercinta jika hanya itu jatuh..dan jatuh lagii~