Saturday, April 28, 2012

termination kit

Bismillahirrahmanirrahim..


Beberapa hari yang lalu, mendapat tugasan dari bos mengenai perlu menganalisis termination setiap power cable?

Apakah itu?

Jeng jeng..niiiii nak cite ni sikit2..hee..


Dalam setiap janakuasa elektrik, setiap cable yang mengalirkan aliran elektrik dari suatu tempat ke tempat lain, perlu diterminate. Makna kata lain, perlu "dimatikan" supaya, manusia2 yang  dok megang kable tu, atau sesiapa la yang nak buat check setiap bulan, akan selamat dari terkena renjatan kuasa letrik yang beso. Ce bayangkan, kene short sikit2 pong dah meremang bulu roma segala bagai, ni kan pula, aliran elektrik yang agak beso, lebih kurang dari 33kV dikendalikan oleh manusia kan?


Makanya,berbalik kepada apa yang mimi nak cite, setiap kabel perlu diterminate. Maka lain rating ain cara terminatenye..


Contohnye:


33000V : gune Sudkable termination (bahan penebat nye lebih kuat, so manusia selamat nak pegang kabel ni, cara nak pasang dekat bangunan pong lebih teliti)


11000V: guna Raychem termination (masih selamat dipegang oleh manusia kerana mengikut spesikasi kable)


Jadi, orang tnb yang dapat wat lawatan pong selamat la nak masuk setiap bilik janakuasa ni,nak cek transformer dan adik beradik yang sedang dalam keadaan ber elektrik ini


Tengok, lain kable, lain cara kan?  Kalau sama, kompem2 la dah ramai manusia kene masuk wad khas sebab terkena renjatan letrik setiap hari...heee..Subhanallah :-)


Allah mengurniakan akal yang sangat bijak bagi manusia berfikir mengenai kendalian setiap perkara dalam kehidupan seharian.


Begitu jugalah kehidupan. Lain perkara, lain caranya. Walau kita rasa kita dah pernah berhadapan dengan perkara itu sebelum ini, tapii..... Tapiii harusss diingat..pasti ada yang kurang dan tambahnya di mana-mana. Di situlah terbitnya cabaran baru. Cabaran yang kita pernah hadapi sebelum ini, digunakan, dijadikan pedoman untuk membantu diri kita memandu diri kita mengendalikan cabaran seterusnya..  :-)


Ingat, lain "kabel" lain "termination" nya <3 <3


Published with Blogger-droid v2.0.4

6 comments:

kura said...

pehh. tak suka fakta. *student kan. hehehh

Anonymous said...

terminate kabel. kalau kite musuh ngan orang tu, kenala pasang je, biaq p accident kena renjat...

huaa. jokes!

maszull said...

assalamualaikum mimi...kena ada la sistem keselamatankan kalau x mmg ramai la yg kena masuk wad ...:)

Lea Isnawi said...

mimie keje mana skrg?
kat stesen janakuasa ker?

Ku Azhar said...

slm..kenal lg x? kih3...

Unknown said...

Oooo