Monday, April 30, 2012

compare meng compare

Bismilahirrahmanirrahim..


Ase macam ajen plak cek mimi menghupdate belog sejak dua menjak ni kan,walau pengunjungnye dah mkin susut..hahahaha, amboiiiiihhh..gelak ye..


Chillah kan? Kikiki..menulis dan menaip dengan riang hati, lalalalal~~~~ :-)


Ok,sebelom membebel tak bermatlamat,masa mimi mandi tadi,  ade idea plak kuar muncul toink3 dalam pale ni kan...heeee. Nak bercakap mengenai wanita @ perempuan. Tapi tak delah kata laki tak boleh bace..haha.  Laki yang harus baca nihhhh..heeeeee..


Mimi ada baca kat mana entah, dia kata ye,bukan mimi kata, mimi nak ulas balik je. Dia cakap, lelaki tidak suka teman wanitanya bercakap mengenai lelaki lain di hadapannya,  tambah2 apabila dirinya dicompare pulak kan dengan lelaki itu..heeee..lagi dabel triple die tak suke. Dia mahu dirinya menjadi keutamaan bagi temann wanitanya..


Tapiii..


Tapiikan..mimi nak argue pulak..hahaha..perempuan suke ke dirinya di compare or seangkatan dengan nya oleh teman lelakinya?kikiki.. Dalam erti kata lain, sile letak keadaan perempuan di tempat lelaki dalam statement di atas.hehe.


Hakikatnya,bukan soal percintaan je, dari segala aspek,mana-mana manusia pong asenye tidak suke diri mereka di bandingkan dengan orang lain. Seolah-olah dirinya tiada kebaikan,tiada kebagusan, seolah-olah juga masyarakat tidak mampu menerima dirinya seada yang mungkin. Betoi dak?


Perbandingan?


Okeh, lets talk about pro and consnye oke?


Pro:

1)menjadikan perbandingan itu sebagai CABARAN untuk dirinya menjadi seorang yang lebih terbaik daripada sekarang.

2) menjadikan perbandingan itu juga suatu bentuk MUHASABAH DIRI antara dia dengan manusia mahupun dengan Tuhan.

3) membuka minda kita yang hakikatnya kita takkan pernah sempurna sepeti baginda Rasullullah S.A.W.



Dan lain-lain..banyak lagi,kang kome jemu pulak bacenye..heee


Cons:

1) stress dalaman yang amat dasyat, tambah yang berkaitan personaliti diri,imej diri, seolah merasakan diri sangat hodoh..huuu

2) self esteem yang semakin merundum jatuh menciom bumi..huuuu

3) pembaziran masa dengan bertekak segala bagai tapi tak de objektif.



Dan lain-lain..heee..sekali lagi kang kome jemu pulak bace..


Sooooo,sooo and sooo..

Persoalannya, berapa ramai manusia yang mahu berfikir PRO lebihhhhh, lebihhhh dan lebihhhhh dari CONS?

Hati,emosi,perasaan dan akal lebih cenderung mahu untuk membelek negatip daripada positip. Kerana kesan negatip lebih melukai,lebih membuat hati,emosi dan perasaan lebih disaster daripada yang positip kan. :-)



Makaaaa dan maka, apa tugas kita bile berhadapan dngan situasi bilamana diri kita dicompare oleh orang lain? Tak kesah la,  oleh bos sendiri ke, oleh adik beradik ke, oleh mak ayah ke, oleh kawan2 ke, oleh bf/gf ke kan.. Naknbuat cebggane nihhhhh..


1)Buat bodoh

Ye..tapi sampai bile hati dan emosi larat menanggung perasaan buat bodoh ini. Huuuiiiihhh..kita bukan robot. Kita dicipta dengan penuh kasih dan sayang,.



2) Berterus terang

Ni the easiest way. Tapi tak semua manusia mampu nak buat. Terus terang,mimi bukan orang yang jenis mampu terus terang.hehehe.



Tapi once kita dah berterus terang dengan si pengkompare tu, tak delah sikap buruk sangka akan berlaku kan. Sekurangnya dia tahu kita tidak suke begitu dan manelah taw, die gurau2 je tapi mungkin kita yang tak paham ke kan?


Bagus sebenanye terus terang ni tapi mimi sendiri masih takot nak buat,huuu..apolah..haha.. Jangan tirukkkk saya ye..nuuuu..


3)Cara lain? Nak tak nak, ko kene tetap POSITIPnkan diri ko abis2, betoi dak?


Kita bersedih sakit hati segala bagai pong tak dapat duet sejuta lemon pong. Hati merana lagi ade kan. So mungkin taktik buat bodoh tu main peranan gak,hehe. Then, pe lagi, search la tenet ke buku ke.. Macam mana nak ubah diri kita supaya kita boleh jadi lagi hebaaaakkkk dari orang yang dicomparekan dengan kita tu.


Kalau dia kurus kita gemok, ha search je, macam mana nak jadi kurus. Then buat la, tapi amik yang elok2 jelah.hehehe,. Jangan main tibai je sume,hehe. Baru die tahu, kita pong bole jadi lebih baik kan..


Tapiiii..tapiii..


Please do care about the "nawaitu". Adakah kita buat semata-mata untuk balas dendam,  sebab diri kita selalu dibanding2 kan..?


Dek kerana nawaitu tak betoi tu,akhirnya tidak juga selesai masalah itu. Sebab itu,tiap kali buat entri,mimi selalu tekankan isu niat ni. Niat yang betoi sangat2 la penting. Nampak macam bende remeh. Tapi once kita lost dari track asal kita, dan kita kembali kepada niat yang asal2 yang baik itu, insyaAllah, dipermudahkan segalanya :-)


Huiiiiihhhhhhh..harap adela sudi membaca idea ini,yang dicerna sewaktu mandi dalam toilet tadi.sekian..heeee.. :-)

Published with Blogger-droid v2.0.4

10 comments:

Anonymous said...

aku selalu dicompare. aku sangat sedih. untuk masa ini, aku sangat down!

kura said...

hahahh. main compare compare pula :0

Cik Pulau said...

tak suka kan compare2 ni.. setiap orang ada kelebihan and kekurangan masing2..^^

Kakzakie Purvit said...

Manusia sama saja mimi punya perasaan dan naluri dibandingkan kalau lebih baik oklah tapi kalau tak baik mestilah kecik hati...

So kalau pun niat untuk kebaikan jgn compare tapi cari jln lain...

[sutera kasih] said...

siapa suka dibanding? rasa tercabar..tp bgs jgk utk perubahan hehe

Unknown said...

kalau lelaki tak suka,
perempuan pun tak suka..jadi apa yang kita tak suka,jangan la kita buat kat orang perkara2 yang kita tak suka.

Unknown said...

hmm buat bodoh je la rasanya the best.. :)

-meeSUPERGIRL- said...

wat tatau je lahhh .. haha

msredcheesecake said...

Org yg paling suka mengcompare msred ngan org lain adalah mak msred sendiri. Camne? Hheee....

syakirahmn said...

kadang perbandingan tu sebagai motivasi diri untuk lebih memperbaiki diri tp biasalah manusia, menerima teguran atau comparison ni agak susah la kannnn. ego sikit d situ :D

betul tu. niat. niat sgt sgt penting. harap niat kte betul lah stiap kali nk buat entri ^^