Friday, March 16, 2012

Back to The FundamenTaL

Bismillahirrahmanirrahim..



what ability you should have as an engineer?
ANALYZE
&
SYNTHESIS




hehe. NI adalah kata2 dari Bos.hehe.. Saya amat suke lah denga motivation dari dia, (untuk masa sekarang la..hehehe). Sebab dia tahu saya budak fresh graduate, dan dia banyak give a little word and make me impress with it ;)

So, mimi nak kongsi la dengan kome. Bagi mimi bukan engineer je harus 2 ability tu. Mimi ase semua orang yang sedang berusaha mensolve kan problem2 mereka dalam kehidupan seharian memerlukan 2 skill ni.

Kenapa?

Haa.. ni lah yang cek mimi nak hurai dengan lebih lanjut ni.hehehe. BUka tinge. Ehhh.. buka mata, bace dan amati nye yep! ;)

ANALYZE:
1) Kalau dapat satu task, or keje, or assignment or problem, kite kena tahu main objective. MAksudnya, apa yang kita nak capai dalam sesuatu perkara tu.
2) Bila dah tahu objektif, kita boleh senaraikan apa kemungkinan2 problem yang kita mungkin perlu hadapi.
3) Kita juga perlu senaraikan apa yang perlu dan apa yang tidak perlu dalam perkara itu.


Kire nye kita perlu buat segala analisis dari pelbagai aspek, dari sekecil2 benda sampai ke sebeso2 bende yep. Jangan tinggalkan walau sedikit pon. Sebab kita tak tahu peratusan mende yang kecil2 tu may be akan mempengaruhi sebeso2 perkara.


SYTHESIS:
1) Walau segedabak mana pon masalah tu,relax. APa yang perlu, Kkta perlu selesaikan setiap masalah one by one supaya semua nya akan diselesaikan dalam keadaan yang teratur.
2) MUngkin kita boleh "sub sub" kan masalah. MEan, masalah 1+masalah 2 = masalah 3. Jadi pape jadi masa2 akan datang kita boleh track, kat mana kita salah. So, tak yah nak penin2 pikir, tang mana yang salah, tang mana yang silap.
3) Dari segala bentuk analisis tadi, cantumkan dan cuba untuk solve masalah tu. InsyaAllah, kita tak kan lari dari track problem kita, dan kita tahu apa kita nak capai.


Kadang-kadang kita serabut. Macam mana nak solve kan masalah itu, masalah ini. Sebab apa? Main utama, kita tak tahu apa yang kita nak capai. KIta macam hilang arah tujuan. Dah macam blurrrr, peninnn, alih2 tido, dan akhirnya masalah tak kan dapat selesai. Betol tak?
heee.. Sebab mimi selalu macam tu.hehe.

SO, apa yang perlu?
Apa2 pun jadi, kalau rasa lost, tak tahu ape ke hal nye semua ni, back to the fundamental. BAck to the basic. BAck ourself to our God. Macam tu jugak dalam kehidupan kan? KAdang-kadang ase sunyi, tak tentu arah, dan tang tulah nak jadi mende2 pelik, buat mende2 pelik.

Sebab kita lost of our track. KEmbali pada Tuhan. INgat kenapa kita hidup. KIta hidup untuk sapa. Apa yang perlu untuk kita terus hidup. InsyaAllah, Allah itu sentiasa di sisi dan tidak pernah membebankan hambanya melainkan kesanggupan diri hamba itu sendiri. InsyaAllah. ;)

Huwaaaaa..pepagi dah bagi motivasi panjang. Selamat jumaat hari ini! ;)



12 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

motivasi beguna tak kisah pnjgla kemborrr..

Kaca Lensa said...

huhu.. mie, ak rse mcm ang tgah wt master da tu ha... apa kata ang wt master part time..?? kih2...

Anonymous said...

yup. tapi analisis sintesis whatever semua datang dr pengalaman dan bkn pembelajaran. good approach adek mimi :)

mas saari said...

betul tu.. yang penting kerja tu biar sistematik, jangan main hentam keromo je!

musang said...

dah macam pakar motivasi dah

Ce'gu JAERA said...

ya, satu lagi kerja biarlah ikhlas kerana Allah swt.. Insya Allah segala kerja akan dijalankan dengan senang hati,... aminn..

salam pahi Jumaat

NA said...

Samalah dengan Kak Wina. Kalau buntu rasa mahu tidur je. Hehe yer betul kembali pada Allah.

-wina1979-

kura said...

masa kat u ni pun, analyze & synthesis tak dapat dipisahkan. esh. esh.

Anonymous said...

terbaeklah. mekasheh berkongsi ilmu...hekhek;)

Unknown said...

hmm menarik! good word from your boss! :)

ღKekunangpelangiღ said...

Entry ini tersangat-sangatlah bagus. saya suka. :)

ctk said...

motivasi kamu mmg banyak berguna..thank akk senior..hehehe