Friday, February 10, 2012

berkongsi rasa dan hak

Bismillahirrahmanirrahim..




Tahukah anda manusia di dunia ini sedikit sebanyak berat sebelah?

kekekee.. Macam nak menyampaikan hasrat dan suara hati dari golongan minoriti je,heeeee...

Perasan atau tidak, segala pekara yang dijalani dalam kehidupan seharian, sebenarnye untuk golongan Majoriti..dan golongan minoriti di anak tirikan..heeee..

Kejamnye ayat.. Tak delah kejam beno kalo nak dibandingkan dengan realitinye kan.hehehe.

Tapi kalau ikot logik akal, kita mestilah akan utamakan suara majoriti lebih dari suara minoriti gak kan? Tapi macam mana dengan nasib minoriti ni? Deme tak layak ke untuk dapat dan rasa seperti mana golongan majoriti rasa?

Huwaaaa..ade gaya boleh jadi Menteri tak mimi?heeee.. (suke berangan!yes! That's me!!..hahahaa)



Tak de ape, saje nak cerita pasal golongan kidal, atau lebih dikatakan golongan minoriti dalam dunia ni..

Golongan majoriti = kadal = kanan dari lahir

Golongan minoriti = kidal = kiri dari lahir



Mimi ramai jugaklah kengkawan yang begitu istimewanya mereka daripada golongan kidal ni. Istimewa kan deme? Siap ada "Hari Kidal Sedunia" kot untuk deme. Orang kadal tak de pon.. =.= ..haha. Okeh, tak yah nak tacin sangat la.. :p

Mimi tak tawu nak cakap, betapa teruja nye mimi bile melihat orang kidal ni buat kerja. Menulis, memasak, potong2 sayur, main2 alat permainan, main2 alat muzik..huwaaaaa.. Ase macam nak tengokkkkkkk je sampai deme abis buat kerja.hahaha.

Tapi sebenanye golongan minoriti @ kidal ni, terpaksa berdepan, atau terpaksa membiasakan diri mereka dengan kehidupan seharian yang sangat penuh disajikan untuk golongan majoriti.

Alat muzik:
Gitar, violin dan seangkatan dengan nya. Mereka tepaksa berdepan dengan not lagu yang lain untuk memainkan irama yang sama, macam orang2 kadal yang lain mainkan alat muzik tu.

So, deme kene adjust sendiri, dan biasakan diri lah. Dan tak ramai musician yang kidal, macam Man kidal. Boleh kira, bapa ramai je musician yang kidal.



Pemotong kulit kentang moden:
Ha, alat pemotong kulit kentang yang ala2 moden, untuk ganti pisau tu dicipta memang untuk memudahkan orang2 right handed untuk kupas kulit kentang, tapi macam mana dengan nasib orang kiri? deme kene potong lawan arah, dan biasakan diri untuk gune alat tu.


Huwaa..cabaran kot. Kita yang right handed ni memang la nampak macam mudah jek deme yang kidal ni buat keje. Tapi deme sendiri nak tak nak kene biasakan diri untuk buat keje yang sama dengan orang kadal buat keje. Hehe. So, sangat kagum melihat mereka!


Mungkin, nak kene tunggu orang2 kidal inilah menyuarakan hak suara minoriti deme sendiri untuk sama diketengahkan seperti mana hak orang2 kadal di utamakan. Nak tunggu suara majoriti buat untuk suara minoriti ni, tak tawulah nak cakap, bile kan.

Mungkin nampak macam remeh kan, tapi sekecil2 pekara kekadang mempengaruhi sehingga ke beso2 suara.


Ni baru kes kidal, cenggana kes2 lain? Kekadang, suara dan cadangan daripada golongan minoriti ada betolnya dan perlu untuk difikirkan dan mungkin jugak perlu diutamakan. Sebab tak semestinya semua cadangan dan pemikiran golongan majoriti ni betol 100% kan?


So, bagi mimi, kita perlu dengar dan beri perhatian kepada semua cadangan dari semua orang, tak kesah lah majoriti atau minoriti. Kerana itu hak suara masing2. Pemikiran semua tidak sama. Tak salah rasanya berkongsi pemikiran kan? Tak ke lebih menguntungkan semua pihak, sama2 berjaya, sama2 berkongsi rasa kejayaan kan? ;)


Mimi ase, mimi memang nak masuk persatuan keamanan dunia lah.heheh.. peace! =.<



10 comments:

mas saari said...

akak pun kagum dengan orang kidal! akak terpikat kat husband pun sbb dia kidal, nampak prefect je kalau buat apa2 kerja..

.........cP~ said...

haha.Adik saya kidal. tengok dia buat kerja macam tak kuat je tangan dia.

Munnafendy said...

mimi...sy kidal =)

mcm nk buat entry pasal kidal je haha

maszull said...

assalamualaikum mimi...kak long pun kidal gak...:)

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

zuan kidal, so zuan istimewa ek? hehe :D dlu zuan ada buat hari kidal sedunia nye entry, last year nye entry, bulan august,

http://eleventx.blogspot.com/2011/08/orang-tangan-kidal-yang-berjaya.html

http://eleventx.blogspot.com/2011/08/hari-aku-dan-mereka.html

bangga jadi orang kidal :D

khairunnisa ♥ said...

suka tulisan orang kidal :) hikhik..

Lia Irdelia said...

kamu kidalkah.?..
heheh

x pnah tahu tentang kadal..
hehe

tq inform..

Totie@Tomy said...

orang kidal pandai melukis..

Si BuDaK KaChAk said...

apa yg sy prasan org kidal yg rapat dgn sy majoriti pndai2...

ada gk dgr cerita yg org yg mkn guna kidal walaupun mggunakn sudu tu xbaik...xtegah oleh Rasul kite sndiri...

Ezad Skytech said...

kidal ni istimewa sikit..tapi ezad kadal..heee...