Friday, February 3, 2012

PenTipu

Bismillahirrahmanirrahim..


kita memang sedia tahu,
dalam pegangan mana-mana agama sekalipun,
MENIPU
adalah suatu yang salah!
berdosa!
tidak betol!

MEnipu!
BErbohong!




Tapi..
Adakah kita perlu menjadi Pentipu itu untuk meloloskan diri kita dalam masalah?
Adakah TIPU itu benar dikatakan 'amalan dunia sekarang' untuk hidup?
Adakah TIPU itu juga perlu untuk hidup?
Apakah sudah tiada lagi ruang menjadi seorang Penjujur dalam menjalani kehidupan?

Kadang-kadang konpius dengan soal ini..
Aku perlu terus menjadi jujur atau ...
Adakah hanya dengan menjadi "pentipu sambilan" ini baru aku akan berjaya lalui kehidupan?

Sudah begitu sukarkah untuk hidup?
Menjadi seorang yang baik dan jujur itulah cabarannya..
Dikala yang lain sedang berseronok..
Si jujur ini terus berusaha mempertahankan prinsipnya..
Si jujur ini yakin, pasti ada yang terbaik yang telah dijanjikan untuk dirinya..

Si jujur ini percaya pada takdirnya..
Jika dia berusaha
Jika dia istiqomah..
Jika dia tidak pernah langsung ucap putus asa..
Dia percaya ada sesuatu yang terbaik menanti buat dirinya..



Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.(A-li'Imraan 3:104)



16 comments:

mas saari said...

sekarang ni menipu tu dah jadi satu kemestian pulak..

Kakzakie said...

Ada yg kata 'bohong/tipu sunat' mimi pernah dengar tak?

p/s: Mujur masih ramai pendakwah berhampiran walau macam-macam kejadian buruk/keji ada di keliling kita

Cik Pulau said...

paling tak suka kalau kena tipu..
tambah2 lagi kalau ditipu hidup2..
sakit je ati..

tapi dalam keadaan tertentu. menipu jugak perlu untuk kesihatan sejagat..^^,

Munnafendy said...

jgn menipu...nnti jd pencuri...

*err..peribahasa org dulu2..hihi

diya said...

Kalau menipu hidup kita sendiri yang tak senang kan? Tapi jika terlalu jujur juga, asyik disakiti....

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

penipuan ni bnyk dlm perniagaan skrng ni.. hmm teruk btl..

Nalisa Syahira said...

susah hidup dengan menipu ni .

ShErA said...

sentiasa berlaku jujur tidak kira walau apapun terjadi... sekali menipu, takut lama2 jd kebiasaan

maszull said...

assalamualaikum mimi...hidup dlm penipuan amat payah rasanya oleh itu jgnlah menipu itu dijadikn kebiasaan...:)

FasiHaH SupiaN said...

treat others as how u wish to be treated :)

♥ p a a n i ♥ said...

jujurr :)

Si BuDaK KaChAk said...

siakap senohong, gelama ikan duri,
bercakap bohong, lama lama jd pencuri...

=)

Suhaili Sarif said...

ade jugak ya org mcm ni
dia ada tipu opah tak
opah rindu opah :(

Iffah Afeefah said...

kdg2 kene tipu

utk kebaikan

tpi lau asyik mnipu je mmg mintak lempang

.........cP~ said...

Entah la. Ada beza tak menipu dengan rahsiakan kebenaran? Macam mana pulak kalau menipu untuk melindungi diri?

Kaca Lensa said...

haha.. ak tau adk kayu xpandai menipu.. teringt ksh mse besday ak tu.. kih2...
be your self adk kayu..
klw menipu kelak akn dpertunjukkn jua.. =)