Tuesday, January 3, 2012

Duiit ohh duiit

Bismillahirrahmanirrahim..






Dah hilang rasa monyok dah susah hati sebab kete mama,heeeee, apak bawa pegi makan di luar malam ni.. Okehla, sebab esok adik nak sekolah kan, pemangkin semangat ke? errr, perlu ke macam tu?hahaha, tak delah, sesaje ubah angin makan di luar.

Makan dekat area2 tepi pantai, banyak tengok yatch2, kapal layar, bot2 dok di tepi side2 tepi jeti. Orang putih pun pakat hurung tepi jeti amik angin, termasuklah kami yang bukan orang putih, masih orang Melayu, dok makan tepi pantai jugak ;))

Makan punye makan, tetibe datang sekumpulan pemuzik, ada 3 orang, 2 orang bergitar kapuk, satu lagi berbiola gedabok giller tu. Bukan biola, alaaaa, mimi sebut biola jela sebab rupe nye macam biola..haha.

Mereka memainkan mainkan lagu2 zaman P. Ramlee, zaman nenek moyang yang mimi pon tak tawu lagu ape deme main tu.. hehe. Ayah tak minta pon mereka mainkan tapi mereka dengan senang hati mereka mainkan lagu zaman bile ntah kat kami tadi. Tetibe ase segan kat situ sebab sangat meriah ye keadaan dengan muzik.Nak telan nasik pon macam segan jek..huhu..;p

Mereka dapat duet pon, ikot rezeki mereka la. Kalau2 ada orang hulur duit, adalah duit. Ada yang macam kejam, suruh main lagu macam2, lepas tu tak bagi duet langsung. Wuwu, sian jugaklah kat deme tapi nak buat macam mana, itulah punca periuk nasi mereka kan.

Tapi yang mengkagumkan nye, mereka tu sebenanye berhijrah dari Filipina ke bumi sabah ni, dan dah jadi warganegara Malaysia, dan cari makan dengan main muzik tu jek. Huuuuuu, agak dasat ye, boleh hidup dengan main muzik tepi jalan macam tu. Tapi gaya mereka agak profesional la sebab lengkap ber suit, ala, macam kat dalam cite omputih tu. Sambil hirup sup sambil dengar alunan lagu..cececehh...:p

Susah kan nak carikk duit. Buat rasa nak hargai 10sen tu macam 10hengget..huuu..




13 comments:

Ezad Skytech said...

wahh...bestnya dapat makan kat tepi2 pantai ni...:D

da tu punca rezeki mereka...hulur la sikit walaupun tak seberapa..janji ikhlas kan..(^^,)

Baha Andes said...

huahu memangpun susan klo nak cari duit tapi kita mesti berusaha dan meski jimat.

Ujie said...

bila akak peratikan warga asing bekerja..timbul insaf. mereka sanggup berhijrah & buat apa2 kerja asal dpt duit. begitu susah nak cari rezeki utk teruskan hidup.

msredcheesecake said...

Kat kl ni pun ramai baskers.... Best diorg ni, sporting...

Nadzirah K. said...

bestnye,makan smbil jirup udara segar,hehehe...
yup.bukan senang nak cr duit skrang ni..

bobiedanbad said...

makan kat mana tu???? Ayah akak pun baru beberapa bulan je jadi Warganegara Malaysia setelah berpuluh tahun duduk kak sini :)

Jasman said...

ape sekali pun perkejaan kita tu,yg penting halal...

PeJuAnG CinTa said...

orang lain dtg sini merempat nk cari duit.. tapi kita yg ade duit.. suke membazir.. oh dunia ~

anamizu kaito said...

see! org luar kemaen sgguh2 dtg sini cari rezeki kan? org malaysia jgk yg suke mls2 pstu komplen mcm2..smue tak kne lah ape lah..hish~








luv,
cik ana

Teenager Housemaid said...

mereka sgt brusaha utk mncari sesuap nasi..

waa... kene byk muhasabah diri ni... -_-'

Maii said...

Wahh..best tuh..kalau depan market 5sen dibuang-buang hehe

nuyui a.k.a miss YUI said...

duit sgt diperlukan..susah nk dpt..snng nk hbskan..

Iffah Afeefah said...

sedih tu
melampau xbaya da suh2

ceit