Friday, January 27, 2012

kenapa aku harus memilih?

Bismillahirrahmanirrahim..




Kenapa kita harus memilih?
Kenapa tidak kita pilih kedua-duanya sekali?

Antara hidup dan mati?
Antara solo atau dabel?
Antara mahu atau tidak?
Antara aku dan dia, siapa pilihan?
Antara xx dan yy?
Antara pergi atau tidak?

Kalau kita memiliki kedua-duanya,kita TAMAK!
Manusia TAMAK ternyata RUGI sudah tersedia menanti.
Pilihlah manusia..
Pilihlah jalan mu..


namun...


Begitu banyak pemilihan yang harus dipilih dalam hidup ini kan? Mesti pilih. Memang kehidupan itu suatu pilihan.

Pemilihan itu sangat penyeksaan. Penyeksaan jiwa dan fizikal itu sendiri. Mungkin hanya nampak bersahaja, tetapi  apa kesan jika pemilihan itu salah?

Istikharah?
SWAT?
Kekurangan dan kelebihan?
Pro dan cons?

Ada kita semua penah melakukan ini dalam melakukan pemilihan?

Bermunajat,
Kembali dan kembali,
Mengharapkan ehsan Dia secepat yang mungkin..
Meleraikan segala penyeksaan ini..
Inilah jawapan muktamad!

Ala, aku tak tahu macam mana nak buat?

Apa guna internet?
Apa gunanya ibu bapa itu?
Apa guna nya guru itu?
Apa gunanya kawan-kawan?

Alasan itu jelas hanya satu EGO.
ingat!

Ini bukan penyeksaan sayang,
Ini juga suatu bentuk ujian..

Ujian?

Bersangka baiklah dengan Pencipta-Mu itu.
Tidak digalaskan tanggungjawab itu,amanah itu, permasalahan iti kepada makhluknya itu, melainkan kesanggupan, kekuatan mereka itu..
Maka, sewajibnya makhluknya itu juga tahu, mereka itu MAMPU untuk memilih antara dua, tiga dan empat, atau seterusnya..

Pujuklah hati mu,
menawan hati-Nya..
Agar disisipkan rahmat-Nya, setiap kali dalam keadaan, "AKU MESTI MEMILIH"..



20 comments:

Cik Meeja said...

Like! ^^v

Cik Meeja said...
This comment has been removed by the author.
mizzkechique said...

pilih yg terbaik...

FasiHaH SupiaN said...

hidup memang satu pilihan, dan yg memilih itu kita, tapi kita berharap dipandukan Allah dalam memilih bukan?

Kakzakie said...

Bolak-balik membuat pilihan adalah bisikan jahat dlm diri kita...

Iffah Afeefah said...

stuju ngn fasihah

kite mmg hidup utk memilih

memilih sama ada neraka atau syurga

itu jga pilhan bkn?

teha said...

mmg bnyk pilihan dlm hidup nie.. ape pon , kite mesti laa cuna utk buat keputusan yg terbaik :)

Honey Barney said...

best :)))

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

choose wisely :)

mas saari said...

Allah beri kita pilihan supaya kita boleh buat pilihan yang terbaik..

qlah said...

pilihlah yang tidak mengundah dosa :)

ShErA said...

pilihlah mengikut keperluan... fikir dahulu sblm membuat sesuatu keputusan...

zareliqa afiqa said...

Pilih yang terbaik dari yang terbaik.. :)

Asyikin said...

belajar untuk memilih mana yang baik, mana yang buruk :)

♥ p a a n i ♥ said...

;)

shin hyun soo said...

like sgt~
dan sbagai manusia slalu jugak memilih yg slh sblm yg btul...
pcaye atau x,kdg2 kputusan yg slh tu akan mngajar yg btul kan?
Allah mmberi hidayah dlm bbagai bentuk...Maha Suci Allah...
dan walaupon slalu buat slh masih diberi keampunan dan rezki pcume stiap hari...=)

littledolphin said...

membuat pilihan yang terbaik memang sukar tapi tidak mustahil.

kadang kala mengambil masa yang lama,kadang-kadang kena berkorban sesetengah perkara.

consider every options,there must at least one that suits us!

HARITH ISKANDAR said...

ape nak buat.mnusia biasa terpaksa la mmilih mn yg trbaik utk diri sndri & org lain

syakey said...

pilihan, pilih, memilih, membuat keputusan dari pemilihan.

kehidupan, mmg sentiasa perlu memilih. moga pilihan kta adalah yg terbaik :)

cik najihah said...

act sy x suke bile harus memilih :*(