Sunday, January 29, 2012

hatiku kecil

Bismillahirrahmanirrahim..




Mengapa harus hati itu menjadi kecil, dengan nama lainnya, berkecil hati?
Kerana sifatnya yang haluss itu..
Lagi muluss..
Tidak tercapai dek pancaindera,
Namun..
Hati itu mampu membaluti segenap tubuh..


Kadang-kadang kita tak mampu nak elak, ataupun mengawal daripada hati kita ni berkecil hati dengan perbuatan orang lain kan?

Mimi penah bace, dan mimi ase ramai jugak yang dah bace, mengenai, jika kita berkecil hati terhadap perbuatan orang lain, kita dikira berdosa, kerana seolah-olah kita mengendahkan suatu amaran dari Tuhan untuk kita, yang dizahirkan melalui perhubungan kita sesama manusia.

Susah ke nak kawal hati dari berkecil hati?

Ya, mimi tawu susah. Sebab mimi pon, antara golongan2 manusia sebegini..heee (kantoi dah...ngeee) tapi seboleh-bolehnya nak merahsiakan daripada pengetahuan orang lain, cukup hanya makan dalam diri sendiri sahaja.

Tapi apa daya kita, kita hanya manusia. Manusia itu memang hebat, tetapi manusia itu juga memiliki, selemah-lemah iman, yang kadang2 tewas juga dalam memperkukuhkan benteng hati itu. Sedaya upaya tahan air mata dari tumpah, tetapi berderasaaannn juga air mata tu mengalir kan..

Menangis..
Merintih..
Mengharapkan ada ehsan dari langit..
Membaluti sekian kelukaan di hati..

Bagaimana yang dikatakan amaran dari Tuhan, apabila kita berkecil hati? Ni, mimi nak share sikit tipssss, bagaimana untuk kita mengawal hati kita dari terus menjadi kecil, kecillll dan kecilll ye.. ;)

Situasi 1:
Kita penah bergurau2 dengan kawan kita suatu ketika dahulu. Dah nama gurau, ape lagi, ketawa meledak macam nak pecah dinding jugak.. ;P

Tak lame kemudian,kawan kita pulak, melakukan mende yang sama kat kita, dan pada masa yang sama, entah kenapa tetibe hati kita macam tak boleh nak terima apa yang dia guraukan tu, dan tidak semena-mena, kita ada rasa sedikit berkecil hati.

1) Nampak tak situasi kat atas ni?
Apa yang kita pernah lakukan dulu, akan kita terima balik suatu hari nanti.

2) Perkara apa?
Dulu, kita tidak sedar, kita mungkin pernah kecilkan hati die, mase kita bergurau2 dengan kawan kita.

Sekarang, mende yang sama, kawan kita pon tidak sedar gurauan itu sikit2 membuatkan kita berkecil hati.


3)Apa kena mengena dengan berdosa dan amaran dari Tuhan?
 Ye macam konsep, "what u GIVE u GET BACK" lah. Apa yang pernah kita berikan, sama ada baik ataupun tidak, pasti akan kita dapat kembali.

Semua ni, ehsan dari Tuhan untuk kita, supaya kita SEDAR DIRI, yang apa yang kita buat, tidak semuanya betol, sebab kita memang takkan lari daripada berbuat kesalahan. Apa jadi kalau kita tak penah buat salah? Kompem la hidung tu tinggi entah bape inchi dah :p

Maka, berterima kasihlah kepada Tuhan, yang sentiasa membetolkan kita dalam diam, memberikan nasihat kita dalam sendu dan nangis kita, dikala hati kita berkecil hati, dan ini sekaligus, membuktikan yang memang Tuhan itu sentiasa bersama kita, 24 jam ;)

4) The best solution?
Take alllll the kecil2 hati is one of the liFe. Fuhhh, cakap memang senang, amik sebahagian daripada kehidupan. tapi ce buat?hehe ;p

Cuba pikir, mase kite berkecil hati, apa dosa yang sama yang kita penah buat kat orang? Kat sapa? bila? teruk tak keadaan hati orang tu masa die berkecil hati?

Ha...same la keadaan orang tu, sama dengan keadaan hati yang kita alami sekarang kan? Cuba motivate diri tu, cakap kuat2, tepok dada, "lain kali, tamau dah buat macam tu, nanti aku kecik hati lagikkk! "

Mudah-mudahan, kita akan ingat, dan ingat, tiap kali kita memuhasabah hati kita tu okeh? InsyaAllah, tiap kali kita berniat melakukan kebaikan, bertali2 jalan kebaikan Tuhan bentangkan untuk kita, ;)

Lapangkan dada, besarkan jiwa, relakan cinta DIa menakhlukinya...




13 comments:

Si BuDaK KaChAk said...

serius skang ni tgh bekecik ati dgn ramai org.....maknanya byk la dosa sy ek??

=(

mas saari said...

akak pun mudah berkecil hati dengan gurauan yang melampau..

[sutera kasih] said...

"jika kita berkecil hati terhadap perbuatan orang lain, kita dikira berdosa, kerana seolah-olah kita mengendahkan suatu amaran dari Tuhan untuk kita, yang dizahirkan melalui perhubungan kita sesama manusia."

yaka dek? huhu..pasni nk kawal dirila jgk..

Teenager Housemaid said...

hurm...susahnya nak jaga hati..-_-'

maszull said...

assalamualaikum mimi...kalau dah melampau sgt semua org pun akan naik angin kan...:)

.........cP~ said...

Memang susah. Tapi tulah, Nabi s.a.w dah tunjuk tauladan. Tinggal kita la nak mentauladani. Saya pun cepat sangat kecik hati.

alin~hazlin~ said...

salam aimie..
sorry lama x singgah.. akak bz sket..
nice entry..

Tasha said...

huuu~~~

sy pun cpt jgk trasa orgnya... -.-

Lia Irdelia said...

susah kawal...

soal hati..
sy sgt emosi..

+_+

FasiHaH SupiaN said...

sometimes we forget that we are also do made soo many mistakes

EyqaLuvender said...

slalu kecil hati...sbb iqa sensitif sgt kot...huhu

nuyui a.k.a miss YUI said...

nape ni yunk..dh dpatkan nom yui>

Iffah Afeefah said...

erm kan?

kcik ati xley elak

saba jek k

jgn wt org kalo takut dlukai