Tuesday, January 31, 2012

Proud to be me,myself and I

Bismillahirrahmanirrahim..




Proud to be myself?

isn't it?


hehe, bersepeking la pulokkkk,hee. Tadi berbaring-baringan di petang-petang hari sementara nak menanti berbuka pose kan, merepek dok melakar dalam kepala hotak, berbangga kah kita menjadi diri kita sendiri?


Eeeeeee..bessnyeee jadi macam die...

Berbangga ke lagi kita dengan diri kita?


Emm..sedihh...kenapa aku tak macam ko..

Berbangga ke lagi kita dengan diri kita..

Dalam diam tak diam

Dalam sedar tak sedar..

Mungkin sedar, mungkin separa paralyze atau pun tak.. Apa yang kita lafazkan, apa yang kita lakukan, kekadang mungkin kita terlepas pandang yang kita sedang cuba memperlekehkan diri kita sendiri.

Tidak perlu menunggu orang lain datang kondem diri kita, diri kita sendiri, yang kadang bertindak cube merendah2 kan diri sendiri, merendahkan martabat diri sendiri..

cuba lihat di cermin?

Siapa aku ini sebenarnya?

Kenapa aku perlu memandang diri aku sebegini, sedangkan mereka tidak berfikiran apa2 yang negatif langsung tentang diri kita?

Dalam agama, di suruh untuk merendahkan hati, bukan merendahkan diri. Apabila diri kita cube direndahkan, kita sebenanye cube membuang jauh diri kita dari hidup bermasyarakat, cuba menyendiri dari orang-orang lain.

Walhal, kita perlu orang lain untuk hidup. Ya, kita perlu berdikari. Tak boleh nak mengharap kan orang lain. Tetapi, kita sorang je ke manusia yang duduk menginap di bumi ni? Kalau kita susahm, terdesak, nak minta tolong siapa?manusia lain jugakkan?

Perhubungan nya kita dengan manusia yang lain, sewajarnya, menjadikan diri kita supaya tampil berdiri sama level dengan mereka. Mereka manusia. Kita pon manusia. Apa yang berbeza?

Aku tak boleh jadi kau. Dan kau tak boleh jadi aku. Itu hakikat yang kita memang WAJIB terima. Sekalipun kita cube menjadi Propesor Klon, tiru fizikal mental orang lain, keoriginitinye tetap takkan mampu diciplak sama sekali.

mimi nak bagi contoh, pasal diri mimi sendiri. SIla jangan jelik membacanye ye.hehe.

COntoh:

Sesape yang kenal mimi, mesti taw fizikal mimi macam2 mana. So, mimi just describe mimi tak delah cukup pakej lengkap macam Angelina Jolie kan.hehe.

Jadi, sejak di bangku sekolah,ececeh, sampai la sekarang ni, mimi ni terdiri dari gadis2, hehe, gadis2 yang selalu la budak laki buat bahan. Budak pompuan pon ade la jugak. Tapi tak la seramai laki.

May be, perempuan sama perempuan, so tak sampai hati jugaklah deme nak bahan kot.hehe.

Bahan ape? Bahan ape lagi..demok, mok2,montel,dan seanggggggkatan dengan nyelah.hehhee. Tapi mimi tetaaaap cool.hahaha..Belagak gile ayat.

Cool sangat ke?

Tak delah cool mane pon, balik je cuti berkampung, ngadu kat opah, dan opah gelak je..erkkk!haha. budak2, biaselah..Budak2 opah? adoiii...

Biaselah zaman sekolah kan, pemikiran pon tak matang, so, tacing nye lebeh sikit la.. Tapi nak buat macam mana kan. Mulut orang tu bukan nye boleh cabot dan boh balik. Permenant jek kat muke deme, so, biarkan mereka terus membahan sampai deme jemu, deme senyap la. ;P

(tu skill tu, nak atasi orang yang kuat membahan orang lain.hehe)

Lagipun, apa yang deme bahan kan tu, bende betol. Dah gemok, kata gemoklah, takkan nak pi kata kurus kan, tu lebih menjurus ke arah pemerlian kan, kan?hehe. So, deme nak mulut puaka ke,longkang ke ape ke, mimi berrrrtaaahan sampai la abis SPM.

Dooooook tak lame,

lepas je spm, musim2 bebudak amik lesen kete semua, tak sangka, ramai jugak yang minta maaf atas ke puakaan mulut mereka tu.hehe. Tapi mimi cool je. Mungkin deme dah sedo kot yang deme melukakan hati mimi sleama 2 tahon!haha. Tapi amik kata2 makcik, kita takkan terus hidup kalau kita hidup dengan kata2 jahat orang. So, biarkan.. ;)

Hati pon tak sakit kan?

Bila ingat2 balik..kerana mereka tulah, menjadikan mimi kooaatt dan lagi membebalkan telinga sampai la masuk U, sampai dah abis U pon, ade lagi puaka2 macam tu,hehe. Ups, entri hari ini agak kaso ye. Ohh, itu bukan diri saya. Saya sopan je =.=

Kalau orang kata gemok!gemok!

Aah, mang la aku gemok, takkan aku kurus kot.

Ngeeee, diam orang2 itu.hihi. So sebelom orang kata, biarlah mimi mengaku dulu yang mimi gemok.Abis cite. Wassalamu. So, orang tak de nak puaka2 sangat kan.hehe. ;P

Mengaku kelemahan diri tu melemahkan ke?

Tak tawulah persepsi orang lain., tapi bagi mimi, pada awal mungkin agak merendahkan diri, menghina diri sendiri, tapi lama kelamaan, kita akan cuba sedaya upaya meleraikan segala itu, dan cuba menerima keadaan diri sendiri.

Menerima kekurangan diri, kelemahan diri, sebenarnye manjadikan diri kita lebih menghargai diri kita,lebih menyayangi diri kita, lebih mencinta diri kita, dan semestinye, kita akan bangga dengan diri kita.

Kalau bukan diri sendiri yang menerima diri sendiri, siapa lagi kan?





p.s: pehhhh..pnjg nyee..luahan perasaan ke?tak lah..hakikat kehidupan, maseh sgt2 sesape sudi memcurik masa membacenye ;)


24 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

ni bukan luahan tp itu yg terkuar dr pale kan..

jd jari pantas menaip..

kt perlu mnjd dri kt..tak perlu brubh utk org..wat mana mampu..

brubh demi kebaikan itu yg sebaiknya.. InsyaALLAH..

maszull said...

assalamualaikum mimi...alorrr cian nyer mama dengar sampai hati die org buli mimi kan nanti mama babap sape yg buat mimi sedih ni...:)

p/s jadi diri kita yg sebenarnya adalah lebih baik ...

teha said...

aku suke jadi diri aku.. hehe

EyqaLuvender said...

setuju...
iqa m'bebel psl ni jgk smlm...ngeeee~

http://myla-di-daautumn.blogspot.com/2012/01/you-are-unique-in-your-own-way.html

Chegu said...

yg penting kite hepi, dan kalo kite bijak, manipulasikan keurangan diri utk menonjolkan kekuatan yg lain,weeee. insyaAllah, semua org terdiam punye..

Zakaria's daughter said...

manusia tak pernah bersyukur T_T

Kaca Lensa said...

hehe.. yg penting adk kayu........... commmeeyyyyy.....!!! =)

dari sisi hidupku said...

dah selalu kena ejek gemok,debab.tembam,montel n etc.Tapi saya wat x tahu je padahal dalam hati menangis hiba.Sebab saya tahu kekadang depa bergurau tp GURAU KASAR.

cik najihah said...

proud to be ourselves much2 better kan

Iffah Afeefah said...

Terime diri seadenye br org nk trime seadnye

redza said...

bersyukur dgn apa yg dianugerahkn tuhan

bobiedanbad said...

akak suka mimi :)

FasiHaH SupiaN said...

xpe...kite faham..sebab kite smpai sekarang masih jadi bahan..

rendah
tak besar2.hurmmmm

Cik Pulau said...

i'm proud to be myself too.. huhuhu..

masa sekolah pn slalu kena gakkk..
pendek.. rendah.. err. kecik.. pulau..
dan seangkatan dengannya.. hahaha

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

be yourself..hehe sofar tak nampak apa yang perlu dibanggakn lagi.. hhuu

Bulan Syurga Firdausi said...

Allah Maha Kuasa tiap ssuatu ad hkmah nye :)

aleen aiden said...

ok sbenarnya terkesan juga dengan entry ni,sebab,aihh pengalaman.heh

mas saari said...

akak bersyukur dengan kelemahan dan kelebihan diri... cuma nak jadi lebih baik lagi!

Lia Irdelia said...

inikah mimi yang ku kenali..

huhu,,,
silalah bertabah ok..
kamu kuatkan.. :)

izatty fatihah said...

bersyukurlah dgn diri sendiri
kte ada kekurangan tp kte xsedar mungkin kte ada kelebihan yg boleh mgatasi kekurangan tu :)

yg penting jd diri sendiri kan?

littledolphin said...

kelebihan dan kekurangan melengkapi satu sama lain =)

p/s i'm proud to be a nerdy girl.haha

era kecik said...

jadi diri sendiri =)

:; tapi, skang ni ramai yang jadi diri orang laen ..

budak penjara said...

cam fadilah kamsah dah motivasi ko..hehe..ak suka jd ak

Suhaili Sarif said...

kalau kurus org kata,org gemuk pun org kata..
org ade mulut mmg xkan benti becakap
yg penting kak long syg opah
atok syg opah.eh?