Sunday, January 1, 2012

mari mengenal lautan

Bismillahirrahmanirrahim..







Sekali lagi menonton katon Finding nemo membuat kan hati melonjak2 nak lukis sotong!haha. Ade rupa sotong tak tu? Ke macam rupa momok..hohoho.. Tak tawu lah nape asik nak melukis jek kan.hehe.




Fakta tentang sotong :





Fakta Sotong :

1- Ahli biologist anggar ada 500 spesis sotong
2-Sotong betina bertelur seribu biji setiap kali di dasar laut.
3-"Giant squid" mempunyai mata sebesar bola jaring
4-Sesetengah sotong mempunyai organ bioluminescent menyebabkan ia bercahaya dalam gelap
5-Sesetengah sotong kehilangan tantakelnya pada peringkat larva
6-Sotong merupakan haiwan karnivor: makan ikan, krustasia dan sotong kecil
7-Sotong mempunyai 8 lengan dan hanya tantakel mempunyai penyedut
8-Sotong mempunyai 3 jantung
9-Sotong berenang paling pantas di antara haiwan-haiwan invertebrata
10-Kebiasaannya sotong hidup selama 1 hingga 2 tahun
11-Sotong terbesar yang dilaporkan sepanjang 60 kaki dan berat 1980 lbs
12-Nama "calamari" bermaksud memasak sotong dari bahasa greek
13-Sotong paling kecil bersaiz 0.7 inci dengan berat 0.02 oz
14-Kebanyakan sotong memancutkan dakwat bagi melepaskan diri daripada musuh

(Disediakan oleh : Nik Arif Iskandar) 


okeh, saya selaku peminat sotong (sotong makanan ye, bukan sotong peramal,keke) mengaku baru sahaja mengetahui fakta2 ini..keke.. Tawu makan jek, tapi tak tawu keperihalannye..keke.. Mari menimba ilmu laut hari ni :))




19 comments:

IMANSHAH said...

i suka sotong..nasi goreng sotong

Iffah Afeefah said...

ingat sotong y auwww tu opah kikiki

sy suke mkn sotong sumbat tu je

PeJuAnG CinTa said...

nice info.. tapi apesal sotong tu rupe mcm antu je.. hahahaha

haslinda said...

best nye kalo dpt mkn sambal tumis sotong pedas punya...
dapnye, dapnye :)

Ezad Skytech said...

hee..ada la nampak sikit rupa sotong tu...:D

tahu makan je..tak pernah tahu pun pasal fakta tentang sotong ni..

ciK LyndaWawa said...

sotong!!!!! i like..wah..banyaknya jantung sotong!

Ujie said...

kalau aimie tak bgtau..tak tau tu sotong! haha..jgn marah dik! ^__^

nuyui a.k.a miss YUI said...

suka sotong juga la kembor~~

qlah said...

sotong ? jarang makan . hihi . tapi kalau makan tak hingat dunia :)

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

sotong.. uekk x mkn.. huhu geli tgk

Teenager Housemaid said...

i love underwater world creature..

its unique..its mystery...
and its life...

:p

sotong? hehe..unique creature..

NA said...

baru tahu juga.TQ.

era kecik said...

sotong memang BEST!

> era pon baru tau. HEHE.

H.J said...

fakta sotong yang bukan makanan tu macam mana plak..?

mas saari said...

heheheee...comelnya sotong tu!

Daddylicious said...

sotong masak jenis apa pun sedap...:)

zareliqa afiqa said...

sukanya melukis!weehuuu^^
suka nemo yang kaler purple tu :)

si kiut lavender said...

wohho...i love sotong....yummy...
ni ckgu seni ker...?:P

Kaca Lensa said...

huhu.. sotong... sdaapp..tapikn teringt masa g korea tu.. =P 'sotong'...