Friday, December 30, 2011

GelanDangaN

Bismillahirrahmanirrahim..







Semua sudah makan kah?
heee.. MImi pon dah makan dah..Burrrpppp. Alhamdulillah. Lepas je maghrib tadi, makan siap-siap. Bagi perot sehat sikit, makan awai2 ni :)) (azam nak kurus kan..hahaha)

Tapi ada jugak yang tak makan berhari-hari kan? Sejak semalam jalan-jalan pegi blog-blog orang lain, banyak jugak berjumpe dengan blogger yang banyak join ektibiti Community service. Service ape?

Melawat dan mengedarkan makanan-makanan kepada golongan GELANDANGAN. Tahu tak ape ni? Orang-orang yang Homeless, yang tiada tempat berteduh iaitu rumah. Dalam erti mudahnya, yang tidur di tepi-tepi jalan, di kaki-kaki lima tu.

Kebetulan tadi, macam biasa lah ari Jumaat tengok rancangan GPS Iman kat tibi 3 pon, menyiarkan ektibiti yang sama, mengedarkan makanan kepada golongan-golongan homeless di kawasan Klang, di area2 Sungai Klang. Begitu ramai masyarakat di Malaysia yang hidup dalam keadaan yang sebegitu.

Dalam keadaan hidup yang tak terurus, belum campur lagi dengan ada yang sakit2 ni. Mujur ada sukarelawan2 yang berjalan setiap malam untuk mengedarkan bantuan makanan dan sedikit bantuan ubat-ubatan kepada yang memerlukan nilah.

Teringin jugak nak join ektibiti macam ni. Nak melihat sendiri keadaan yang sebegini, yang masih berlaku sehingga ke hari ni. Insaf. Arapnye bukan setakat insaf hari ni, insafla wahai hati buat selamanya. MAkan je apa yang ada. Orang yang langsung tak makan tu lagi entah ke mana nasibnya..



8 comments:

fRaMe+LenSeS said...

Alhmdllh syukurlah ada y prihatin. Nadh pnh tgk dlm tibi mgnai glgn ni. Klu kt lua negara kn, depa ada sdia umh utk glgn ni tmpg tdo base on 1st come 1st srve. Opsss mf tpnjg plak. Hihi

ciK LyndaWawa said...

selamat tahun baru mimi..=]

Jue said...

Wp mknan tu gambo lukih tangan tp aku still tliur hahaha
Aku pnah join xtiviti mcm ni tp br tau psl this assoc.

Ezad Skytech said...

kita yang dapat makan..tempat tinggal ni..patutnya bersyukur...makan apa yang ada..jangan nak memilih sangat kan...

D said...

emm.btul2.
kdg2 kite y ada , tanak hargai,
ble da xde bru nyesal sana.nyesal sini

mas saari said...

suka orang camni...memang mulia!

Lia Irdelia said...

kita selalu membazirkan?..
makanan sampai buang2 kdg2...
>_<

Chegu said...

syukur dengan segala yang ade kan..heheh