Friday, December 9, 2011

lessOn 132

Bismillahirrahmanirrahim.




Selamat tengah hariiii!
heeeee... pagi2 tadi dah berkejaran menghalau kambing dari meninggalkan tahi mereka di depan rumah opah..aiyooo..kacau waktu tido aihh..heeee..

Dok embeeeeekkkk embeekkkkkk je.Maka acara selepas subuh digantikan dengan ektibiti menghalau kambing ye. =]

hari ni macam terajin berbelog walau tenet kemut2 kan, so lesson hari ini?



Kadang-kadang tanpa disedari, segala yang kita lakukan sedikit sebanyak mencurik ketenangan dan kedamaian hati orang lain, dan tidak semenanye hati mereka mereka itu akan terusik lalu luka dan sakit. Ini nama lain bagi mengecilkan hati orang lain atau membuat orang lain terluka...


Mungkin kita sudah beranggapan, kita dah berikan yang terbaik 105% dalam kita bersahabat, dalam kita berkasih sayang. Tapi, kita masih tidak akan lari dari cabaran untuk menjaga dan memelihara perasaan orang di sekeliling kita selagi kita masih hidup ini.


Mungkin apa yang kita boleh buat, dengan lebih berhati-hati, lebih mengutamakan FIKIR dahulu sebelum buat. Satu kelemahan diri, diri mimi sendiri, BUAT dulu baru FIKIR. Kalau tidak melibatkan hal orang lain, mungkin boleh lagi dimaafkan tapi kalau sudah terlajak berbahasa, macam mana nak padam balik? gune liquid? guna pemadam?




Manusia itu memang tiada yang sempurna. Sebanyak mana sekalipun kebaikan dan kesempurnaan yang didambakan, mesti tercalit sedikit kekurangan dimana-mana. Sekalipun tidak terlihat dimata kasar orang lain, di mata Dia, sedikitpun tidak akan berjaya disorok, di padam.


Apa yang perlu dilakukan?


Setiap hari, berazam, berdoa dan berusaha menjadi yang terbaik. Walau tidak mampu memuaskan hati semua yang disekeliling, cukup dengan tidak menimbulkan sebarang kehuru haraan yang lebih memburukkan keadaan. 


Mungkin hari ini kita tidak berjaya berada disisi sahabat di kala dia kesusahan, tapi Doa yang dikirim dari jauh untuk sahabat akan akan menjadikan kamu dekat dengan dia walau kamu jauh.


Mungkin plan A tidak berjaya, namun masih ada plan B yang mendokong menjayakan plan A.InsyaAllah, percaya dengan rahsia "kebaikan", pasti ada hikmah yang akan terbongkar. 


Salam jumaat semua! :)



11 comments:

Iffah Afeefah said...

Snoknye alau kamben

kura said...

baiklah. sy janji aku senantiasa berazam. heheh.

best halau kambeng? hahah

SoLy SoLicious said...

embeeekk22.... kambing p men jauh nun..shuh shuh

bobiedanbad said...

akak berusaha memperbaiki diri :)

Lea Isnawi said...

kambing tu ajak exercise la tu

hehe

Mya said...

kena sentiasa berusaha menjadi lebih baik, inshaallah:)

era kecik said...

macam ngan Mya cakap, inshaallah :)

ciK LyndaWawa said...

baiklah ustazah..=]

Pembunuh Tanpa Bayang said...

sedaya mungkin cuba untuk menjaga dan membahagiakan hati orang lain....

Norlida Ramli said...

nice sharing mimito..
bestnye main kejaran dengan kamben..hehe

ShahzCudin said...

sentiasa sarat dgn pesanan..
dpt gak eksesais smbil kjr kmbing