Thursday, December 8, 2011

meNu waJib

Bismillahirrahmanirrahim.. 





Apakah menu utama selama sebulan berada di kampung tercinta? 

Nasi putih+ ikan goreng+ sambal tempoyak + ulam kacang botol atau ulam2 yang patot



heeee, 3 menu di atas mesti wajib ada. Yang lain2 tak de pon tak pe sepanjang sebulan mimi berada di kampung ini. Kebetulan, wilayah sekitar Perak ni, tengah hebat berbuah duyannya. Maka, sebelum kami balik ari tu lagi, opah dah siapkan tempoyak dan simpan dalam peti.

Dan hasilnya?

Dari setupperware eskem beso tu dah tinggasl suku tempoyak je,hehe. Nak tinggal untuk sapa pun tak tawlah. Opah tak makan tempoyak, makcik lagi2 la tak makan. Yang gemo tempoyak hanya mimi, adik(baru belajo makan) dan omak la.hehe.

Nak bawa balik ke KK usung naik kapal, macam dah tak bape nak berani. Belum sempat beg discan, pakcik polis tu dah get ready,

"ada bawa durian ke cek?"

errrrrr, saya sedia maklum tak pandai menipu, maka tok sah la bawak kan. ISi la perut sepuas2 nya dengan tempoyak kat kampung ni. Mengulang ke tandas pon sangat kerap ye. hehe.

Sapa minat tempoyak jugak?



dibebel,

02.12.2011,Jumaat, 4.07pm.




17 comments:

Iffah Afeefah said...

bau kot

ermmm sedap

kura said...

wah. tetiba rindu kat kampung sy diperak tu. mesti fmly tongah sodap melayan doyan..

kat melaka.. xhado.. sob.

miss Fyqa said...

sedap erk?. x pernah try lg. hehe..
maybe leh try lps ni :)

Diana @ bilakukatacinta said...

akak ade tmepoyak dalam esbok...nak???heheeh...tp dah lame tak makan..yelah..mkn sorg2..hubyy tak suke tempoyak

Bulan Syurga Firdaus said...

minat3 ~~~

Munnafendy said...

me!

dah mmg ai orang perak k...hehe

bobiedanbad said...

menu yg sedap :)

syahana said...

tempoyak sedap woh! =D

maszull said...

assalamualaikum mimi...sedapnya tempoyak lebih2 lagi dimakan ngan sambal cili padi ditumbuk ngan ikan bilis...peghhhh mak mentua lalu belakang pun x nampakkn...:)

Yayan. said...

huhu saye suka makan gulai tempoyak je.. waa memang terangkat habis laaa gulai tempoyak ikan patin... ^^

mas saari said...

akak!!!! sambil angkat tangan tinggi2... siap buat sendiri lagi!

Yatie Awang said...

yang lain tu ok, tempoyak akak tak makan

Lea Isnawi said...

tempoyak! feveret lea tu

selain budu

hehe

diana said...

pakai pos tak boleh???:)

naim said...

baca pon dah qasa sedap

cik najihah said...

walamk..ulam tu..sedap2

SoLy SoLicious said...

juadah/menu kampung paling sedap sebenarnye~