Monday, December 5, 2011

kamPung's LiFe

Bismillahirrahmanirrahim. 



Mesti ada yang sudah menggapai awan biru, dan ada yang masih disisi Laptop, mencapai pautan maya, ehemm3, macam mimi la, sedang mula baru untuk mengarut diwordpad macam biase lah kan. :)

Lagi seminggu lebih mimi akan berada di Perak Tanah tumpah tempat lahir ku, sabtu depan dah fly2 away back to kota kinabalu lah. huhu. Ase sayu pulak. Meninggalkan dua orang yang sudah dianggap seperti "omak" (opah dan makcik).

Walaupun, Gerik ni, tak de ape2 pun, internet tu toksah cite la kan, pengguna streammyx oklah kot, yang lain2 ni macam "tersangat okeh" je, dengan ketenangan damai jek di jalan raya, bizinya hanya sekali dalam setahun. Tahu tak masa bile? Masa 2,3 hari lagi nak Raya Aidilfitri. hehe.

GErik transform jadi KeyEL kot. hehehe. Kagum kejap. Begitu ramai orang kampung yang berhijrah ke bandar kan. Sekali balik, pergh, tak cukup laman rumah, nak isi size2 keta yang gedabok2 ha, tapi rumah opah maintain jek, sebab 2 orang je anak.hehe.

So, dengan kemudahan infrastruktur yang masih di tahap emmmm begitu jauh untuk menjadi Keyel kan, makanya mungkin yang merasa boring bila menetap di sini. hehe. Apa yang menaikkan Gerik ni pun, mungkin dengan keindahan Hutan Belum, the Royal of Belum Forest. Ada Raflesia taw. Tapi mimi sendiri tak penah tengok lagi la.hehe. So, tak boleh nak cakap kencang sangat, nanti orang tak pecaye, kan kan? :P

Walaubagaimanapun, dengan beradanya mimi di Gerik, kampung mak ni, membuatkan banyak juga perkara yang mimi pikirkan. Pemikiran manusia di dunia yang masih belum terbuka luas, berbeza dengan pemikiran manusia yang di dunia yang terlalu bebas di luar sana.

Macam-macam mana pun, tetap ada Pro dan Cons nya untuk kedua-dua keadaan. Baik yang di kampung, mahupun yang hidup serba lengkap di bandar kan. Mimi bertuah jugak merasa hidup di kedua-dua tempat ni, sebab dapat tahu ragam-ragam orang ni. :)

Ajen berjalan, luas pengalaman kan. hehe. Mak ayah dok lain, belajo kat lain, kampung kat lain. Anak askar pulak tu, aihhh. Memang merata riti penah merasa. Baik kehidupan yang susah, mahupun sederahan. Kaya setakat ni belum lagi lah. hehe.

Walaumacam manapun, tiada kampung, tiada petempatan awal, tiadalah kehidupan bandar yang maju lengkap serba serbi kan.


Paleolitik>>Mesolitik>>Neolitik>>Zaman Logam >> ........(lengkapkan, kome cinta sejarah kan, heeee)



Apabila berada di kampung, terlalu banyak bende yang akan ditinggalkan. Bukan setakat internet je, tapi macam2 lagi la. Apa bende nye? Hiduplah kat kampung dulu, dan alaminya, baru taw.hehe. Dan apa yang ditinggalkan itu, kadang2 membawa kesan apabila kita dah jadikan sebagai rutin, dah akhirnya sebagai amalan kehidupan seharian.

Dan kita akan terus tinggalkannya sehingga kita sudah keluar dari kampung itu. Apa lah tu kan? hehe. MImi harap kome dapat memahami apa yang kita "tinggalkan" itu ye. Hehe. InsyaAllah, masih ada yang tersembunyi, yang masih banyak kita belum rungkai bila berada di kampung, dan tugas kita, untuk kasi rungkai segala yang tersimpan itu. :)

Wooo,banyak nye bebel. hehe. Sampai sini sahaja. Selamat malam!


p.s:
yang dibebelkan,

12.37am,Jumaat,02/11/2011.





15 comments:

shamyheart said...

ooo, orang Gerik, patut la cakap dialek Perak. ingatkan terikut dengan kawan-kawan. hehe~

best tak duk kg?

Lia Irdelia said...

seronoknya bila membayangkan cara hidup dikampung... :)

AzatLazat said...

untung lah boleh balik kampung
:(

The day we meet said...

bestnya dok kampung..nyaman,,hehe..

xdela nk ase serabut bagai ni kan..hehe

mas saari said...

bila baca ni automatik rindukan kampung... memang syok suasana kampung!

Admin said...

Kalau bab sejarah, kita failed sikit,
urf kena banyak belajar, huhu..

1. Bila Gaduh, Kawan Juga Yang Dicari
2. Jom Sertai Bloglist ahsfantasy24.com 2012 !

maszull said...

assalamualaikum mimi...patutlah senyap jer rupa2nya ada di kg halaman yer...selamat bercuti di kg yer...

kirim slm mama kat opah n makcik mimi...:)

Unknown said...

patut la tgk aimie ni jarang udpate.. huhu

Kancil 8349 said...

selamat kembali....Kancil di KK sekarang nie....khamis baru balik tawau...

KaK LimAh Si SupiR said...

ptt laaa jarang nmpk mimi online..berada d lua kwsn rupe ny :P

dendelion said...

seronok boleh balik kampung :*

syarifahsidrus said...

Dah rindu nak balik kampung T_T

Unknown said...

td br lepak kat grik

Bidadari Syurga said...

lama dulu... bila akak kena duduk kampung untuk menemani arwah opah akak... trauma juga... after 7 pm dah gelap gelita... kedai semua tutup. Kalau kat KL... time tulah akak baru nak beraban keluar rumah....

ps: zaman jahiliyah dulu okey... lama dah tinggal.... tapi untung kg akak intenet ada... line telepon rumah... kan? kan? kan? streamixpun takda waktu zaman akak kot...(seropa mcm dah tua sgt akak nielah konon) hahahahahahaha.... tapi bila dah stay KL balik... paling windu nak sirap pokok bunga.... bau benda hijau... pokok paling tepat... godek daun lap dengan kain basah...(tersangaplah takda kerje time tu)

farhana said...

Lor...orang Perak ke.... sama la kita!!! Yeayyy! sy dok Slim River =)
Sekali skala kluar dari kebizian KL, memang syok.
Aman je rasa =D