Wednesday, December 14, 2011

giVe and TakE

Bismillahirrahmanirrahim.. 




Tuai padi antara masak,
padi tak de mimi si tukang masak ada.



Jangan rindu-rinduan,
Pagi petang bergerak guna kaki bukan tangan,


Burung pungguk rindukan bulan,
Mimi tak rindu bulan tapi rindu nak makan durian.


Jangan dijolok sarang tebuan,
Durian tak de, tempoyak jadi habuan.


Melur cempaka igauan anak dara igauan,
Dah nama kampung, ayam dan kambing menjadi teman.


Petai ohh petai harum bau setaman,
Belog tiada wordpad menjadi teman.



Hehe,

nilah hasil ngarutan-ngarutan bila rindukan belog, tapi tak mampu berbelog. Apakan daya, tangan yang sedia suka menaip, nak menaip jugak. Wordpad jadi pilihan. Walau hanya diri sendiri je yang membace,sekurangnya, terlepas gian menaip.



HAsil tulisan di wordpad walaubagaimanapun, sentiasa ditirukkk dan ditampal di belog, apabila keadaan tenet normal seperti sedia kala. InsyaAllah :)


Apa yang mimi fikir bila berbelog ni? macam cek han cakap, kekadang, apabila bercakap dan berbincang dengan rakan maya yang seolah "stranger" adalah lebih baik, daripada bercakap dengan yang lain, yang sedia mengenali diri.


Walaumacam manapun, rakan yang lama, rakan yang penah secara realitinya berkawan dengan kita, tidak sekali diperlekehkan kehebatan mereka. Mereka masih memiliki peranan istimewa kerana memiliki persahabatan yang secara Life dengan kita, mata bertentang mata, heart to heart walau tak nampak ghope heart mereka macam mana kan. hehe.


Rakan yang mata ke mata ke, rakan yang tak nampak mata mereka ke, mereka masih rakan kita. Kalau kita boleh terpengaruh dengan life rakan, rakan juga bole terpengaruh dengan life kita. Baik buruk mereka, itulah kita juga hakikatnya. Sebab tu, kalau nak tengok macam mana diri kita, kita boleh lihat dengan siapa kita berkawan, macam tagline ostad neslo kat profile dia tu.


Sebab tu, mimi selalu berpegang dengan prinsip,

" Jangan memilih dalam berkawan, tetapi bijak bersahabat", ye, ayat tu mimi reke ikot taram mimi je. Sebab mimi percaya, setiap rakan, mempunya keunikan masing2 yang harus kita miliki bersama. Kita bagi apa yang kita ada, dan dia bagi apa yang dia ada. Bukan "bagi" yang bukan-bukan ye, jangan salah paham di sini :)


Disinilah wujudnya, "give and take". Sebab itulah, Allah berkata, hidup manusia ini, saling melengkapi. Aku bagi tanah kau bagi benih. Andai semua orang mahu memiliki budaya "give and take" tanpa ada rasa pentingkan diri sendiri, bumi ni mesti merimbun dengan gembira kan?


Sikir sebanyak, mimi lihat, dalam berbelog ni, terlalu banyak kekdah yang blogger boleh "give and take" kan? Tiada paksaan, semua ni lahir dari hati. Kalau dipaksa dengan niat untuk train hati supaya memiliki sifat "give and take", itu mungkin ada baiknya. Tetapi itu masih pilihan semua blogger.


Inilah dinamakan dunia maya tanpa sempadan. Dengan sesiapa pun kita akan berkenalan. Baik jambu mahupun kerepot. Dengan hanya berfikir dan menaip, ribuan rakan sudah "mengikat tali cinta" dengan kita kan. Indahnya, alhamdulillah :)


Kebijaksaan akal yang diberi oleh Tuhan untuk manusia, untuk mencipta medan maya sebagai "tali pengikat cinta" antara kita dengan rakan maya, merupakan nikmat yang terindah. Segala keindahan datangnya dari Tuhan. Bersyukurlah kita ada Dia. Kerana Dia, kita bahagia :)


Asenya kan,isi entri ni dah macam caca marba. kan2? Hehe, maapkan mimi ye. Nilah penangan orang yang nak berbelog tapi tak de upaya, maka sekali harung kasi hambur in 1 entri..heee.. Moga ada intipati yang dapat dihadam oleh hati kamu ye :)



rindu semua, T___T

maafkan mimi tak sempat jejak semua lagi,

internet sangatlah, hmmmm..



dibebel,
29112011
11.48pm
selasa
ruang tamu umah opah di UK .



10 comments:

mas saari said...

patutlah dah lama tak singgah...heheheee

nanti internet dah laju, balas dendam ye..

Unknown said...

give and up oke tak opah wakakaka

miss Fyqa said...

mimi mimi..gigihnyer..sabar ye.. nnti mimi leh berblog dgn aman dan selesa..

maszull said...

assalamualaikum mimi....semoga persahabatan di alam maya ini tetap kekal tersemat di hati selama2nya...:)

Unknown said...

dah hadam dah...hehe

D said...

ehe. adat lah tuh tenet lembap dan laju. phewww. basah tiak itew tgu loading

Lea Isnawi said...

patutlah dh lama x nampak mimie

rindu kat u tawww

kura said...

yesss. ckp dgn stranger lg best!

Faaein Talip Roy said...

ya.. banyak dia membebel..

tapi takpe.. ada isi.. hehehe..

hargailah kawan.. walau siapa pun dia.. ^^,

zahidah seran said...

hai mimi!
rerindu juga mau rancak2 berblog.
apakan daya.....

akak pun tgh musim suam2 kuku nih...haih...