Tuesday, December 27, 2011

lessOn 139

Bismillahirrahmanirrahim..




Dalam mencari kesempurnaan hidup, pernah terdetik dihati ini, yang diri ini sudah cukup menyesakkan diri kita dalam menunaikan segala kewajipan?
Kewajipan sebagai anak?
Kewajipan sebagai manusia sesama manusia?
Kewajipan sebagai menusia terhadap kesejahteraan alam?
dan yang lebih jitunya..
kewajipan sebagai hamba-Nya?




Dia menjadikan diri manusia itu sarat dengan potensi diri, supaya manusia itu bekerja keras seumur hidupnya sehingga saat waktu diangkat dibawa pergi ke dunia yang lain. Dia menciptakan segala keistimewaan dan anugerah bersesuaian dengan kadaran kemampuan seseorang manusia itu.

Tidak takut kah kita, bila disoal di hari pengakhiran nanti, " Wahai hambaku, mengapa engkau mengemis? Bukankah aku memberi kepadamu semua potensi yang engkau perlukan tetapi mengapa engkau lebih suka merendahkan diri dan meminta-minta daripada orang lain?"

Jadi, usah risau jika diri ini terlalu sibuk dalam menyelesaikan segala tanggungjawab setinggi tubuh badan, sebaliknya menangislah jika diri terlalu lapang sehingga tidak tahu apa yang harus dilakukan sehingga menjadi buntu akhirnya.. Wallahua'lam..




8 comments:

Munnafendy said...

bz mengeluh...xde keje duduk terbongkang pun mengeluh... :p

Iffah Afeefah said...

Kwajipan slalu dlengahkan

mas saari said...

laksanakan tanggungjawab dan kewajipan itu dengan ikhlas, baru berkat!

diana said...

apa potensi diri akak ye..??
nak kena cari potensi diri ni..kalau tak jumpa jugak kena cipta potensi diri..:)

BeloG MTT said...

Kita sebagai manusia ni kadang kadang jadi alpha dengan duniawi. :')

Hanie_Dew said...

ok.aku kene besyukur kerana aku sibuk dengan kerja untuk mencari rezeki menggunakan segala potensi yang dikurniakan Allah. alhamdulillah.

nice one. like!!

Kaca Lensa said...

erk.. kewajipan seorang anak? peh, lme gak ak xblik ni.. thanks mie sb ingtkan.. ye.. baik.. sentiasa ingat mengingati.. =0

msredcheesecake said...

Zaman byk masa lapang dah lama berlalu dr hidup akak.. Sampai skang ni nak membaca tambah ilmu pun tak sempat....