Thursday, December 29, 2011

HasiL anaLisiS kePentingan BertaJuk

Bismillahirrahmanirrahim..






Tadaaaaaaa!

Inilah hasil analisis yang emmmmm, suke hati jek aku buat carta pai yang tak bape nak valid.hehe. Kome boleh lihat sendiri penting ke tidak dalam meletakkan tajuk dalam sesebuah entri ye wahai blogger-blogger sekalian.

Haseeenye, setelah membuat penilaian , sememangnye PENTING dalam menitikberatkan soal meletak tajuk ape yang harus diletak dalam sesebuah entri. Sebab ape? haaa, tengok sajelah carta pai tu.

1) Daya penarik kan?
Tak cun tajuk kekadang owang tak nak bace. Tapi bile bace kekadang tidak seperti yang diharapkan. Nak buat macam mane, otak kite bukan berada dalam kepala kawan kita. So, macam2 pemikiran dan idea cara setiap blogger menaip entri nye kan.

Walau bagaimanapun, ada juga yang berpendapat, tajuk tu biarlah selari dengan entri. Kalau tajuk gempak, entri mestilah gempak dengan isinya. Tapi mimi tawu, semua orang pon cuba menaip sebaik yang mungkin. May be, kita perlu lebih menerima cara masing2 berusaha dalam menyampaikan mesej masing-masing kan.


2)Pengenalan isi?

Yezza. Dari mata jatuh ke hati. Dari tajuk jatuhla ke tuan belog. Eh2..salah..hehe. Dari tajuk jatuhla ke penceritaan sesebuah entri tu. Orang dah boleh agak apa blogger tu nak sampaikan  TAPI..haa.. ada TAPI nye..

TAPIIII...

tak semestinye kita boleh buat conclusion apa blogger tu nak sampaikan tanpa membaca entri nye dulu kan? Tu yang jadi isi lain, komen pon terus tersimpang dari entri kan. Sekurang-kurangnya, bace la sampai peghabih, then baru boleh buat conclusion apa yang blogger tu nak sampaikan sebeno nye. Then baru pikir nak balas komen ke tak kan..? Cun kan? :))


3) SEO?

Search Engine Optimization? ceceh.. Mimi pon tak bape sangat dengan SEO ni. APa yang mimi paham, carian yang paling hot la. Contohnye nak cari pasal berite :

Buaya patah 2 gigi sebab makan mesin rumput, yang berlaku dekat Australia semalam.

Kena pulak tajuk entri kita, "Buaya paling HOT di Malaysia"..keke. Misalannyela.. Ni, dengan secara langsungnye menaikkan trafikkan? sape untung? Blogger tu lah :))



4) Intro?

Well. ni lebih kurang macam penarik kepada entri. Tanpa Intro tak delah mula isi segala karangan panjang lebo kan. Dengan intro tula memainkan peranan penting jugak nak create2 idea yang nak disumbat masuk dalam entri kan?


Maka dengan ini, mimi isytiharkan, Meletakkan tajuk dalam sesebuah entri agak KEPENTINGAN . Ehhh..lupe nak cakap. TErima kasih sangat2 kepada semua yang sudi menyumbangkan pemikiran kome sume eh dalam entri ni. Mimi sangat2 menghargainye.. Tanpa kome, tak siaplah carta pai yang tak boleh di makan tu..sayang sangat2 neh! :))





7 comments:

Lia Irdelia said...

halamak..
ruginya,
x sempat menyumbang la..
huuhu..

<sy menulis atas rasa jiwa..
ececeh..

p/s : nice research! :)

maszull said...

assalamualaikum mimi...wah dah siap yer carta pai mimi...hehehehe...:)

Unknown said...

yeah makin terpikat ngn lukisan opah wkakakaka

Faaein Talip Roy said...

hahhaa... dasyat lah mimi ni..

makin pro dah.. hehehe.. XD

Muhammad Naim Abdullah said...

salam..

Alhamduillah.. tq akak.

Muhammad Naim Abdullah said...

salam..

Alhamduillah.. tq akak.

syakirahmn said...

tajuk mmg mainkan peranan penting. tp kadang blank nk letak tajuk apa. so tajuk merepek2 mula tercipta. heheh

tp apa-apa pun, untuk blog kak mimi ni, tkpa tajuk tak meletup pn, tp pengisian dia sangat bagus. :)