Friday, July 29, 2011

baGaikan heLang menyonsong anGin

BIsmillahirrahmanirrahim..


~huuu..
semenjak berpuitis berbelit2 sebentar tadi
hahhaha
adikku yang khusyuk dok belajo..mai datang tanye kat sifu die nih..
"akak..ni ape jawapannye eyh.."
"meh nak tengok.."
"emmm..berat nih.."-sebenarnye x tawu...hahahahah
"sat lagi akak gitaw.."
dengan segera akak die ni yang suke BM ni menyelongkar kamus DBP kat tenet..
teeeett

heee...bagus gak adik aku ni..kalo x tye, aku pon x taw..heee

okeh..kome tawu dok maksud 
"bagaikan helang menyonsong angin"

sumber : Google


heee
mengikot dewan bahasa dan pustaka edisi yang ke bape ntah saya pon x taw..kat tenet..x de muke depan, cam ne nak cari an..heee:

songsong: 
berlawanan arah. bersong­song berjalan dll ke arah yg berlawanan; berpapasan: Ketika pulang tadi, saya ~ dgn dia di Setapak. menyongsong 1 maju menghadapi atau menempuh sesuatu yg bertentangan arahnya: Be­layar ~ angin. 2 menyambut ke­datangan orang; mengalu-alukan: Ba­nyak pegawai kerajaan yg pergi ~ kepulangan baginda di lapangan terbang. 3 mengembalikan wang yg berlebih.
 (ni DBP cakap taw)


so...apabila digabungkan dengan helang:

mean..kehebatan helang menangkis segala angin untuk membaham mangsa yang seterusnye, or mengcari tempat tinggal yang baru..
or
dalam erti lain
kehebatan seseorang dalam menangani musuhnya~
heeee

so...nak jadi cam helang ak?
kikiki

jom martabatkan bahasa melayu~ bahasa kite!
yay!

okeh~ maw pulang rumah sudah~ tata!

7 comments:

Iffah Afeefah said...

erm terbaikla

ingatkan helang tu cam pak pandir

hehe

lain maksudnye

aiman said...

menyonsong~

aimie amalina said...

@ Iffah Afeefah:
kikiki
cari helang version laen la..hehehe



@ aiman:
heeeeeeee>____<

syarifahsidrus said...

rajinnya meneyelak kamus semula..eheheh

aimie amalina said...

@ syarifahsidrus:
heeee
nila sikecik, maleh,
akak la yg buat..hehehe
=)

Bidadari Syurga said...

jelas dah dengan makna tu cikgu aimie amalina... huhuhuhuhu. akakpun kena bukak kamus gaklah. akak kekadang tu main bedal aja ayat. itu suka... huhuhuu

aimie amalina said...

@ Bidadari Syurga :
weeee
baek anak murid!
hehehe
jom bkaaa kamuih lagi..heheh =p