Monday, July 25, 2011

mak tiri memang jahat!

BIsmillahirrahmnairrahim..


"mak tiri jaat ke.."
"aah..mak tiri jaat.."

hohohoho~ ni petikan cite Laila Manja tadi..hamboiiii~ kecik2 dah bergosip2 ye...heeee....ish2...yela nak wat cam ne tgk owang lebih tua dok gosip..deme pon nak tiru gak lah..huhuhu..so be nice to child eyh!

ish..dah melalot...nak cite pasal isu Mak tiri sebenrnye ni, betol ke jaat? cam dalam cite senderela, cam dalm cite bawang poteh bawang oren tu..hohoho..sejauh mane kenyataan yang mengatakan mak tiri tu jaat?huhuhu

jawapannye?

hanya orang yang berada di tempat "anak tiri" je tahu sama ada ibu ataw emak tirinya jaat ataw tidak..huuuu.. 
Dah banyak gak testimonial saya dengo dari kawan2 saya.. yang berada di tempat itu.. x kirelah, sama ada mak kandung die masih hidup ataw x..(mean ayah kawin lebih dr 1..huhuhu). Ada yang kata ibu tiri deme macam ni:



 x cukop garang cam ni..ada plak yang kate garang cam ni..pehhh~ tengok pon dah takot..belom nak cakap lagi:


peh~ kalo tengok yang ni lagi garang kek ateh tu..huuu~ maw x becakap langsung dengan mak tiri nih..huuu..Saya faham..sangat faham situasi deme ni..tapi kalo dapat yang macam ni lagi ase cam... grrrr:




peh...ni la yang berlaku kekadang mak bako anak..mak jirus anak dengan barang2 makmal yang dari mane ntah deme hambek pon x tawu..sebab penuh dengan dendam..~ wallahua'lam, x tawu kenapa wujud sedemikian.
dalam situasi ini, anak2 tiri yang kehausan kasih sayang~ terutama yang sudah kematian ibu kandung semestinya mahu ibu yang cam ni kan..






emm..besnye kan..dapat ibu cam ni~ subhanallah, ibu yang terlalu sarat dengan kasih sayang ni adalah mutiara yang berharga buat anak-anak.


Walau bagaimanapun... 
nasib dan takdir bagi tiap anak tiri adalah tidak sama. Semuanya dah ditentukan oleh Ya AZiz, Ya Rahman, Ya rahim ini..
Kenapa Dia uji kita cam tu?
di berikan kite mugkin ibu tiri yang jauh beza dari Ibu kandung?
semestinya sebab Dia sayang kita..
DIa nak kite selalu ingat kat DIa.
Dia x nak kite lupe
Dia nak kite sentiasa syukur walau berkudis cam mana sekalipun keadaan kita
Dia nak supaya kite tabah
senang ke nak jadi Manusia kalo x tabah?
sebab kite dah janji dengan Dia sebelom kite keluar dari perot ibu kandung kite lagi kan,
yang kite SANGGOP untuk terima Sijil penghidupan di dunia ini..
Makanya..
tidak kiralah baik buruk ibu tiri kita tu..
dia masih manusia
yang lemah...
seperti kita juga..
janganlah berdendam, sekiranya, dia x sama dengan ibu kandung kita
berdoa..
berdoa..
berdoa..
ha, kan dah jumpe satu lagi sebab kenapa Dia uji kita cam ni..
sebab nak kita dekat dengan Dia
dengan perisai kita, sebagai Mukmin..iaitu..
Doa..

moge, anak-anak tiri sekalian~ tabah dalam menghadapi penghidupan ini ye..

  doa anak kepada ibu dan ayah:

“YA Allah, ampunilah aku dan ampunilah kedua-dua ibu bapaku dan cucurilah rahmat kepada mereka sebagaimana mereka mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku ketika kecil.”


i luv u ommmma!appa!



10 comments:

Wyna Nubies said...

As Salam,

terpulang pada individu yg menjadi mak tiri tuh..
tapi,seorang ibu tiri takkan dapat menandingi seorang ibu kandung...

P/S : sayang mak selama2nya..<3 <3 <3

aiman said...

betul.. there is only one mum.

saiazuan said...

ad je yg baik.. :)

[sutera kasih] said...

semua tu depends dgn nasib huhu..kalo dpt nasib mak tiri baik, untunglah..

sleeping_maniac90 said...

xpna ad mak tiri huhu..
harap2 xkn dpt mak tiri...
minx jauh..

SoLy SoLicious said...

xsemestinya mak tiri itu jahat kan..nengok ct n anak2 datuk k..ok aje.. tp itu luaran la..xtau la kot2 dalam umah ct garang mcm singa...cm xmunasabah la pulak..hahaha

mr_mrs mikko said...

aiimiiiiiii!
hihi.. jumpa ko dr blog c yann.
^_^

aimie amalina said...

@ Wyna Nubies:
wassalam =)
betol!
takkan same kan ..





@ aiman :
1 mom in d world =)



@ saiazuan :
betol!
masih ade yg baek =)



@ [sutera kasih] :
tulah kak..
rezeki owg lain2 kan =)



@ sleeping_maniac90:
hehee..
semoga x dapt..hehe



@SoLy SoLiciou:
hahahaha..
siti garang cam singa..kiki
x dpt nk byg =)



@ mr_mrs mikko:
akak!
waaa....ramai berbelog nih!.hehehe

Bidadari Syurga said...

hurmmm mak tiri ke? tak pernah lalui. tapikan tgk kawan cukuplah. rasanya trademark mak tiri tu ada kesannya. sama mcm perumpamaannya.

aimie amalina said...

@ Bidadari Syurga:
huhuhu..
tulah.semoga kawan akak tabah yep2 =)