Friday, July 29, 2011

ThOught Of FridaY #3

BIsmillahirrahmanirrahim..



perjalanan yang masih jauh ini..
yang masih belum diketahui yang dihadapan..
yang bakal menikam di belakang
yang bakal menyapa di kiri dan kanan
harus di isi dengan semolek-molek perbuatan bak kata orang-orang tua di sana
betoolla..kalau hari ni, kita cakap kita sihat
tengok esok dah sokseksoksok~ selesema..
kalo sudah tertimpa sakit
jangan la dok saje, melangut tengok dinding
bawa2 la berubat~ kesihatan tu nikmat kan?
tubuh badan tu anugerah kan?
kuat dan terus kuat menghadapi apa juge yang ditimpakan~
dugaan
kasih sayang dari-Nya untuk kita
insyaAllah..

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:
“Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya); oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas..
…dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu maka janganlah engkau berkata: “Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah akan terjadi begitu begini, tetapi katalah: “Allah telah takdirkan, dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia lakukan, kerana perkataan ‘kalau’ itu membuka jalan kepada hasutan syaitan.”
[Riwayat Muslim]










5 comments:

Nat Cure said...

teringat kat arwah ayah saya. hari ni sihat je. senyum dan melambai tangan kat saya sewaktu hantar saya ke UTM. genap seminggu, saya sendiri yang letak beliau ke dalam liang lahad.

aiman said...

betul tu.. kita tak tahu apa kat hadapan.. kena sentiasa bersedia..

nat : banyakkan bersabar..

fiq. said...

masa sihat adalah nikmat, ikhtiah milik kita, tapi takdir itu milik Allah. =]

Asyieq-iN Rkey said...

masa depan tu rahsia tuhan...hope for the best je la kan..=)

aimie amalina said...

@ Nat Cure :
hayooo...
takziah ye adik
moge kamu selalu kuat!
>____<




@ aiman:
betol!
bersedia je kan =)



@ fiq. :
betol!
kite berusaha
Tuhan yang tentukannya =)



@ Asyieq-iN Rkey:
=)
insyaAllah
usaha+doa+tawakal =)