Saturday, July 2, 2011

lessOn 13

Bismillahirrahmanirrahim..



Dari Abu Ya’la Syaddad bin Aus radhiallahuanhu dari Rasulullah shollallohu ‘alaihi wa sallam bersabda : Sesungguhnya Allah telah menetapkan perbuatan baik (ihsan) atas segala sesuatu . Jika kalian membunuh maka berlakulah baik dalam hal tersebut. Jika kalian menyembelih berlakulah baik dalam hal itu, hendaklah kalian mengasah pisaunya dan menyenangkan hewan sembelihannya.
(Riwayat Muslim)


orang-orang tua cakap "BUat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali". Haa, setelah di pikir-pikir, sebenarnya , ada maksud disebalik kata-kata tu.
BUAT baik berpada-pada:   SEbabnye mang la besebab..heee.. Bukanla nak suruh membatasi buat baik untuk sesetengah pekara sahaja, tapi "berpada-pada" mean, do rite thing to the rite condition =) Untuk keadaan yang tak bape nak good conditionnya, haaa, mase tulah word "berpada-pada" diguna pakai. Dalam erti kata lain, bijak dalam membuat apa jua perkara, berhati-hati dan selalu mengutamakan Dia yang Maha Esa itu.

BUAT jahat jangan sekali:    bukannya nak suruh buat jahat berkali-kali tetapi once sekali dah buat jahat, yang jahat tula yang akan diperkatakan sampai ke mati sekali pun. Maka, jangan sekali pun kita berbuat jahat itu.

peringatan untuk diri sendiri juga,ngee :D
*mode: dimam T_T*
^______^

have a NIce weeekeNd !


No comments: