Saturday, July 9, 2011

Jom beRgUmbira 2

Bismillahirrahmanirrahim..


heee~ dah selamat bejalan-jalan tadi.Akhinya, saya memilih untuk memandu kete lain, hahaha, neo mak saye ^__^. So nak cite ape eyh malam ni..? Disebabkan x abis lagi review buku ni, so, nak share lagi dengan kome sume intipati-intipati buku ni menjadikan hidup kite lebih bahagia dari sekarang dan akan datang >.<

Kalo hari tu, saya dah cite pasal :: Let Hapinness Flow From You To Community:: So, pada malam yang syahdu ni (sebb buat cite depan tb yang sedang menayangkan cite cerekarama yang soundtrack ye amat sedih ye T___T ) ~hee.. So, hari ni, nak cakap pasal:

Lead Others to Happines

okeh, cam mane nak mmbantu orang-orang lain supaya gumbira ni.:

1)Keep Your Promises to others:
hee~ betol kan?Dalama agama kita sendiri menyarankan kite supaya tidak memungkiri janji..Mungkir janji kan antara ciri-ciri orang yang munafik~ nauzubillah, di jauhkan la kan.
Gandhi used truth as his nonviolent weapon against adversaries. So, kita juga, semuanya pemimpin, memberikan sebuah kepercayaan kepada orang lain dengan berpegang pada janji k !

2) Ask someone to tell you her or his purpose of life:
 Ha..kalo x caye cube buat. Kekadang kite ase kawan-kawan kite ni kejeeeeeee jek, sehingga kan deme lupe kenapa, deme kene keje tu Mean, purpose sebenar deme keje tu. MUngkin dengan adanye slow talk pasal ni, membuat kan deme lebih menghargai kehidupan deme. Bukan duniawi semata-mata, deme juga harus mengejar yang ukhrawi juge =.<

3)Work at an orphanage :
Heee..ni saya suke sangat sebab saye suke budak-budak. KAnak-kanak adalah permata yang baru mencorakkan kain putih yang membaluti tubuh mereka. X salah kiranya kite, amik sikit mase, jumpe deme ni...share story mory, blabla, gosip2 sikit, bila mereka stat dah senyum, kompem kite mesti nak buat deme senyum lag ~ psikologi kan =.<

4)Draw Others to Hapiness through a Masjid:
Yezza, ini amatla saya suke, sebab masjid adalah seharusnya menjadi pusat, menjadi sektor yang terutama, walau di mana berada, cam dalam zaman Rasulullah, nak berkumpul, nak ape, sume kat Masjid. Saya tertarik melihat kemeriahan masjid besar di Bangi~ orang2 nya, ya ampunnnnnn~ berpusu2 tiap2 solat 5 waktu, terasa macam dalam puasa, mase mule2 datang tu, cam x pecaye, dan ase syukur sangat sebab masih ade Masjid di malaysia ni yang dihurungi dengan begitu ramai orang~ alhamdulillah =)

5)Give a book to a friend to motivate or inspire Him or Her  :
Hee~ mase kawan-kawan kite mengalami ketensi an yang bagai dihempap Hitachi, ha, moleklah ,kirenye kite hadiah kan buku cenggini~ kalo ase mahal, tiap2 hari, pagi2 ke, mesej ke, kol ke, mesej kat FB ke kalo nak jimat lagi, sumtin2 yang to make her or him come back to passion of LiFE! Ha, terutama yang kalo frust tonggeng tak balik2, insyaAllah, hatinya, terubat serba sedikit dari kedukaan =)

6)Inspire a  -VE person to think +VE :
BEtol! makin banyak negatip dalam pale nih, makin kelaaaaam, makin berasiiiiid jek, tu yang nak bunuh diri la tula nila, Kita sayang kawan kite kan, cube dedahkan deme kepada persekitaran yang +VE eyh! Bawa g makan sampai pengsan pon okeh..Amik mase, kejap pon x pe, yang penting BERKUALITI, orang yang dalam dunia die sendiri ni perlu dilarikan kejap bawa masuk ke dunia kite, insyaAllah okeh la~ hidup mesti Enjoy =.<


7)Tell a LOved one or Friend That You Are Pround of he or him:
=) Siapa yang tak suke dipuji , digembirakan hati kan? Cam tu jugelah, dalam menangani deme2 yang dalam ketensian, kesedihan ~ mungkin kite hanya perlu cakap ~ " Walau apepun wei, aku sayang ko sampai bile2, ko kawan aku sampai bebile, BFF kan!.." hee~ mungkin nampak membodekkan..hahha..x delah, mesti agt least deme akan gelak ke, cakap kite poyo ke, hee~ tapi tanpa kite sedari, kite sedang memberikan sebuah pengharapan yang besar kepada deme supaya deme tawu deme masih dihargai~ =)


Haaa, tulah serba sedikit yang saya nak kongsi dengan kome sume. Membantu orang dalam mencapai kegembiraan, sebenarnya, secara langsung, membantu diri sendiri menjadi gembira kan! =) 





heee~ jom mari begumbira! 

>_____<





5 comments:

Gary Asip said...

wah... kena amalkan ni... gary suka buat orang hepi!!... smile is the best cure~ =)

aamalinaazman said...

@GaRy™ :

heeee, haaa, baGus2! ni anak murid petame nih..~ yay! sakit pon jdi x sakit ^__^

Niena Muhammad said...

:D

meh gembirakan akak yg tgh lara ni!

Niena Muhammad said...

wahhhh tahniah! jdi blog pilihan BA :D

Niena Muhammad said...

berduka sebab kepenatan hehe