Sunday, August 21, 2011

sapa kat sini suka marah orang?

Bismillahirrahmanirrahim..




apa korang rase bila ada orang marah korang?

.

.
.
.
emmm..


ase nak hempuk balik dengan tong dram?

.

.
.
.
.
.
.

 ase nak sepak balik cam sepakan Goku?
emm
.
.
.
.

.
.

ase nak cicang mulut dia macam daging cincang?
emm...


.
.
.
.
.

 ase cam nak humban pi lautan antartika?
emmm..
.

.
.

.
.



ha...macam-macam jawapan kan? Heee.. tak tahulah, itu testimonial yang dapat dari teman-teman ku! heee.. Ade yang ase betul-betul nak buat, ada yang hanya sekadar melepaskan geram.. hurmm..

Apepon, pucuk pangkal nya, back to the basic, sebab ape kite kena marah? Sebab kita mang sewajar nye kena marah ke? sebab orang tu hanya nak melepaskan marah kat orang yang salah ke? sebab terasa hobi orang tu nak marah kita ke? huuu...

Kalo yang betul, sewajarnya kita kena marah:
sebab deme sayang kita, sebab deme nak kite ingat apa salah kita tu, sebab deme nak tego. Mungkin dengan cara marah tu membuat kan kita ni beringat, x main-main dah lepas ni. Hurm..mang ase geraaam jek kan..Nak kepal penumbuk sulung ke tak sulung ke bile kena marah tapi sume tu sebab dari kita jugak kan. So, jadilah budak baik, tak de la kena marah..Hurmm..cam mimi, jadi budak baek! baekk kan saya?hahhaa ^_^


Kalo sekadar melepaskan geram tuh:
huh! balas balik ah..dushhhhhh dengan meriam buluh! hahhaha.. hambek..sape suh buat aku cam tu kan.. heee.. Tapi betolke kene buat macam tu? Heee..apelah, aja yang bukan2 pulak.. Hee..no2.. di bulan puasa nih, nak didik ase marah tu..

mendidik rasa marah pekara paaaaalllinnng susah sekali! Sebab apa?
sebab marah itu besfren dengan nafsu. Time pose ni takpelahkan.. Geng lagi satu tu kene ikat ketat kat pokok berapi nuh. Tapi nanti lepaih posa cam mana? BOleh ke nak kawal lagi nih? Huuuu..Cabaran nih.. so..kat sini nak bagi tips sikit kawal marah. Simple tips. Tips yang elok untuk kesihatan jugak nih :

.
.

.
.
.
.
.




7 saat tarik nafas
7 saat tahan nafas
7 saat lepaskan nafas

kenapa 7 kali?
7 angka ganjil kan? RAsulullah suka angka ganjil. Ikot sunnah kan? weee..dapat pahala. Then asenye 7 saat masa yang tak terlalu singkat.. tak terlalu lama untuk tarik menarik napas nih..insyaAllah.


Buat ulang-ulang kali, InsyaAllah, perasaan yang bukan-bukan tuh, akan beransur men say TATA kat kome ye. InsyaAllah, kalau kita dapat kawal rasa marah tu, Tu adalah suatu kejayaan besau dalam diri kita. Orang lain tak tahu tak ape. Yang penting kita tahu diri kita di takuk yang mane hokeh!


Selamat mencube! =.<




4 comments:

SoLy SoLicious said...

lepaskan geram / marah sesuka hati, takut nanti merana diri...hoho

Unknown said...

ske marah org

yeah hahaha

[sutera kasih] said...

jangan marah marah..nanti cepat tua :P

aamalinaazman said...

@ SoLy SoLicious :
betol!
weee =]



@ Iffah Afeefah :
aiyakkk kak ngah!hehhee




@ [sutera kasih] :
betoll
nak selalu mude =]