Friday, August 19, 2011

bukan kiTa penentu IKHLAS itu

Bismillahirrahmanirrahim..



Di zaman Nabi SUlaiman a.s seketika dahulu, Nabi Sulaiman meminta seluruh rakyat jelata memberikan sumbangan. Yela, dah name rakyat jelata Nabi Sulaiman, macam-macam la pesyen rakyat nye, manusia, haiwan, jin, tumbuh-tumbuhan, pendek kate, semua la..So..deme sume bawa macam-macam la untuk memberi sumbangan seperti yang di titahkan oleh Nabi Sulaiman a.s

Gajah datang bawa kambing
Kambing datang bawa ayam
Ayam datang bawa belalang
Belalang pon datang gak bawa semut

mase dok berbaris dalam istana Nabi SUlaiman sambil membawa sumbangan masing-masing,tetibe belalang di sapa oleh cek gajah:

Gajah: ai, lang, kecik no ko bawa, bawa semut jek?

 teguran si gajah tadi kedengaran oleh Nabi Sulaiman a.s

" pemberian itu bergantung kepada pemberinye.."

yela, takkan belalang yang kecik nak bawa Gajah si besaq tu sebagai sumbangan
berpadalah dengan keadaan dirinya yang kecil itu
tapi pelik pulak kalau
si gajah yang besar tu bawa sumbangan se kecik belalang, tu TEDEKOT namenye..


.




huuu, tu serba sedikit perkongsian dari Al-KUlliyyah petang tadi..
Soal IKHLAS, serahkan kepada Tuhan..
yang penting, kita terus dan terus bersedekah kerana-Nya..
insyaAllah
ikhlas menghiasi taman hati =]



11 comments:

Ain Zulaikha said...

yup betul2.. tak kan lah dia nak bawak gajah lak kan... besar tuuuu ..

aimie amalina said...

@ Ain Zulaikha :
tula...cian die yg comei tu an...

Iffah Afeefah said...

erm wtpe nk tgk nilainye

kite bgla y mmpu je kan opah

SITI NOORNADIYANA said...

tapi skrg ni org bagi sumbangan memang heboh nak bagithu sume org. ^^

aimie amalina said...

@ Iffah Afeefah:
betol2...
betol ckp kak ngah! =)



@ SITI NOORNADIYANA:
tula yana..rata riti sume la nk bagi taw deme mnderma..aiyakkk

[sutera kasih] said...

wahhh...bgs kisah ni dek..thanks share tau..at least, ada jgk makanan rohani mlm ni heeee

aimie amalina said...

@ [sutera kasih] :
wee..cecame akak! =))

fiq. said...

hai lang, kecik nau ko bawak lang,, semot je? semot bawak ape aku tatau la lang,,,ahahahah

suke2 tazkirah ni....

maszull said...

salam aimie...pemberian itu satu keistimewaan tapi pada yg menerima jgnlah mengira pemberian tu besar atau kecil...terimalah dgn seikhlas2 hati mudah2an ia akan jadi satu pemberian yg besar dikemudian hari.....InsyaAllah...:)

aimie amalina said...

@ fiq.:
hahaha
smbg dialog ye..
hehe..weee =)




@ maszull:
waassalam=)
betol tu mama
kecik beso bukan halnya
yg pntg niat kan =]

Cik Bell said...

tgn yg diatas lebih mulia berbanding tgn yg dibawah :) yg penting niat dan keikhlasan :)