Sunday, August 14, 2011

yang di kendong x dapat yang di kejo bertabur-taburan

Bismillahirrahmanirrahim.




Fitrahnya, walau se alim mana manusia itu, dia masih manusia dan kekal manusia, melainkan dengan izin-Nya berubah menjadi bukan manusia la kan. Ala, cam indon tu,tetibe jadi ikan duyong,Heee..Wallahua'alam la betol ke idok citenye tu. Udah name manusia, sudah pasti tidak miss dengan wat kecalahan-kecalahan besaq mahupun kecil..

NI sebenanye saya nak amik moral value dari cite drama due hejam ni. MAse dok tengah2 blokwalking tetibe terstuck sebab diganggu oleh cerita derama kesukaan mama nih..heee..
X tawulah kome penah tengok ke tak. Tajuknye :Pintu Sakaratulmaut

Seorang lelaki A ni seorang yang agak alim, pak imam, mang banyak berbakti kepada agama dan bangsanya, pendek citenyela. Lagi tinggi iman kita, lagi banyak kita di uji kan? Nak dijadikan cite, lelaki A ini telah diuji dengan harta pusaka. Harta yang diwasiatkan oleh arwah ibunye kepadanya, selaku abg long untuk kegunaan sekalian adik beradik.

Walaubagaimanapun, sedikit sebanyak, harta itu di gunakan ke arah Jalan Allah dengan membaiki suro segalanyela. TApi apabila adik beradiknye mahu meminta pertolongan dari lelaki A itu, pelbagai alasan yang dikatakan, duet x cukop manelah, duet tu blablabla. Sehinggakan mendatangkan kesusahan kepada adik-adik yang lain.

Sampai satu saat, Tuhan menunjukkan kekuasaan-Nya, dengan memberikan pelbagai peringatan kepada lelaki A itu agar sedar dengan tindakannye itu. SEhinggakan die lupa, macam mana nak balik umah lepas solat di surau,selalu  di datangkannye seorang hamba yang memberi peringatan kepada dia agar sedar dengan tindakannya. Dan akhirnya dia jatuh sakit dan koma..Dan meninggal tanpa kalimah syahadah.

kesusahan orang lain boleh nampak? tetapi kesusahan adik beradik sendiri ditinggal2kan? walhal, harta yang diwasiatkan oleh arwah ibunya adalah untuk kebajikan adik-adik yang lainn. Soal wasiat jangan la kita lekeh2 kan. Tambah pula itu harta anak yatim. Niat itu betol tapi di selewengkan dengan cara yang tidak betol. 

Tidak salah memperjuangkan kebajikan umat Islam yang lain .Tetapi harus di ingat, wang yang ditaburkan itu adalah sumber dari mana?hak kita seorang ke ataw ade kongsi dengan orang lain?kalo dah kongsi, boleh ke nak gune sesuke stroberi?Bab2 wasiat , harta pusaka nilah selalu owang geleng2kan..owang endah2kan. BIla dah kene batang idung sendiri, baru nak nganga. So, kita sume kene beringat hokey!Wallahua'alam..





8 comments:

AzatLazat said...

yup betol tu kena ingat
matlamat tak menghalalkan cara

aimie amalina said...

@ AzatLazat :
wuu..betol tu pak ostad =)

Iffah Afeefah said...

btol kalau buat keje baik tapi gune duit haram salah jugak

niat tak menghalalkan care

aimie amalina said...

@ Iffah Afeefah:
weee..betol tu kak ngah ku!

SITI NOORNADIYANA said...

byk lesson kan tgk cerita2 gini. cerita "tanah kubur" pon yana suke tgk gak. tapi seram bila tgk sorang2. huhu

aimie amalina said...

@ SITI NOORNADIYANA:
aah..tanah kubur pon sama kan yana..huhu

agak ah seram..kiki

Bidadari Syurga said...

amanah kalau tak dibahagi sama rasa... hurmmm payah nak cakap...

NA said...

Duit tu kena bagi kepada yang hak. Kalau ada lebih boleh minta kebenaran adik-beradik untuk tujuan lain pula.

Penting tahu mana yang patut didahulukan.

-wina1979-