Tuesday, August 23, 2011

ManisNya gula-gula INi

Bismillahirrahmanirrahim..





MUngkin di saat kejadian manusia
Adam dan Hawa
ramai tersenyum
ramai yang tidak meluahkan kata
sedikit bayang pon tidak melindungi diri
saat tiap adam dan hawa
di lahirkan ke duNia ini

MUngkin di saat kejadian itu
ada yang bersuara
nyaring
ada yang mengeluarkan
taring
itulah, sudah saat turunnya waktu itu
tiada lagi yang mampu menyingkap kata-kata


hah! apa yang aku merepek kat atas tu. Heee, sape dapat paham tu mang kaw-kaw la otak die sebab mimi pon tak paham ape mimi taip tuh. keluar dari otak, pake tuuuulih jek Heeee..

EAt me!
EAT me!

Manisss nya gule-gule ini. Alangkah besnye idop kalo manis macam ni kan? Tak de masalah, rilek, goyang kaki, bangon pagi makan, minum tengok tb, on9, kuar jalan-jalan, balik tido, huuuuuuu, fluent jek rutin ari-ari. Fuhhhhh~ pas tu mentega pon makin bertambah dan bertambah dalam badan atas kesenangan hati ini.. Heeee..


Kenapa hidup kita tak se fluent macam tu? kenapa hidup kita cam zig zag, ada liku, coit lalu kot sini plak, dok tak dok, kene macam ni pulak. Ada satu saat tak penah nak aman langsung. Ish2! geraaaaaaammmm! ase nak gigit sume kuku kaki jari tangan segala.huh! asek dok cebik jek muke dok mengenangkan nasib.. Huuuu...

Haa..ade ke jadi cam tu? hehehe.Wallahual'alam..

Yang ye nye, satu jawapan yang pasti lagi mutlak dan hakiki :
DI saat kita dalam perut ibu kita, di saat kita sudah cukup sifat pancaindera sume, di saat ibu mahu melahirkan kita, kita dah meterai suatu perjanjian yang abadi dengan tuhan! perjanjian ape? Perjanjian di mana kita sanggup galas segala apa yang di berikan kepada kita, maneh ke, masam ke ,masin ke tawar ke, kita hangguk dan berkata "ye, aku sanggup pikul tanggungjawab itu" . Makanya, lahirlah kita sebagai makhluk yang istimewa kejadiannya.. alhamdulillah.

Jangan di tanya kenapa kita menghadapi "pelbagai rasa" tetapi tanya diri bagaimana nak hadai rasa ini dengan redha-Nya..


16 comments:

Iffah Afeefah said...

baik opah

sekarang sedang merasa pahitnye gule2 pelangi itu

hurmmm T________________________T

AzatLazat said...

ni posa ke tak posa ni?
macam mane boleh tau gula gula tu manis
(mereng sebentar bersama kit kat)
:P

asamasin said...

ha...xpose!..
lantak..xdpt duet raye!

Marina said...

lumrah kehidupan...asam garam rumah tangga...semanis kurma...hee~ dalam kehidupan bermacam2 perasa ader...

AsyieqiN Rkey said...

gule2..nyum2...hehehe...ala idup klu tak de up n down...xbest la kan..=)

~~Ticer Wann~~ said...

hmm... lumrah hidup tak selamanya manis... :)

maszull said...

salam aimie...biasalah dlm kehidupan ini penuh dgn asam garam nyer...sentiasalah menghargai apa yg ada dlm hidup kita ini...

lumrah kehidupan gitulah gamaknya...:)

SelamBerk said...

haha..kalau nak lagi tenang singgah la kt program manis nya ramdhan ini..hahah

RepublicAku said...

hidup perlu ada berbagai rasa baru mulia...

mr.ninja ^___^ said...

manisnye kurma ni..kikiki

[sutera kasih] said...

manisnya senyuman aimie..ehhh tetibe kan hehe..

aaahh betul tu apa aimie cakap, suka2 :)

aimie amalina said...

@ Iffah Afeefah :
aiyakk..kak ngah..nape ni?



@ AzatLazat:
pakcik!
dah name gula-gula
maneh la!=p




@ asamasin:
biooo ah! =p




@ Marina :
weee
betol tu kak..hehehe =]


@ AsyieqiN Rkey:
betoll
nnti x dela memori kan? =]



@ ~~Ticer Wann~~:
weee..betol tu ticer!



@ maszull:
wassalam mama
wee..betol
hadapinye dgn syukur =]



@ SelamBerk:
hahaha
weee..sile2 =]



@ RepublicAku:
weee =]




@ mr.ninja ^___^:
heeeee
ye naninja..hihihi =]



@ [sutera kasih] :
hahhaa
akak suke lari topik..kikiki

Niena Pengembara Ilahi said...

nk gula2 satuuu!

tia @ Ini Kisah Tia said...

laa , bukan hidup namanya kalau takde liku2 ..

NA said...

Mimi, bosan hidup kalau takde cabaran atau senang jer hidup. Kita akan terleka dan kurang peka terhadap orang lain.

Allah beri kita macam-macam rasa supaya kita insaf dan ingat hidup ini sementara. Kalau nak gembira mutlak waktu di syurga sahaja. Masa di sana takde penat, letih, sedih, kecewa.

-wina1979-

aimie amalina said...

@ Niena Pengembara Ilahi:
meh amik kat sini..heheh





@ tia @ Ini Kisah Tia:
weee,
betol tu tiaaaa! =]






@NA:
weee..betol tu kak wina
segala di dunia ini hanya utk cabaran kite sbg manusia kan =]