Tuesday, August 23, 2011

lessOn 59 = 23 RamadHan

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah
sahur yang ke 23 tadi
weee :)
sempat lagi jamah 2, 3 biji biskot chocolate rice
hahahaha
okeh, jangan melalot, jom tengok lessOn kat bawah :






See? Tengok hadis ini. Kalau manusia itu diberikan sesuatu untuk didakwa, diadili, ikot sukeeee hati die la nak menghukum mende tu macam cam mane kan? sebab manusia akan bertindak berlandaskan nafsu dan akal. Kalo dapat yang pikir lebihhh gune akai tu, alhamdulillah la, tapi cam mane kalo mengadili orang berdasarkan nafsu semata-mata? tak ke naya, orang yang tak bersalah boleh jadi ke tanah kubur, dihukum gantung dan sebagainye.

Makanya, dalam Islam, telah disebutkan, untuk mengadili sesuatu mende, perkara pertamanya yang perlu ada adalah ----> SAKSI. Ha, makanya, mata yang menilai bukan 2 pasang mata jek, malah bermata-mata. heeee. So, bape orang saksi pulak, bergantung kepada kes yang di adili.

Mende ni bukan hanya untuk kes-kes berat, Tapi dalam kegiatan seharian kita, kalau nak jugde sumtin tu, biarlah bersaksi kan manusia yang waras. Jangan menjadi orang yang serkap jarang. Tidak usul periksa, men belahhhh jek nak tuduh owang. Tamo!

May be hard to follow the RULES but, it will become so CRUEL if break the RULES!


8 comments:

Freaky said...

manusia memang mudah terbawah oleh akal dan nafsu. semoga kita tak tergolong dalam kategori tu.. thanx share ni

aimie amalina said...

@ Freaky:
betol tu freaky!
cecame =]

NA said...

Kadang-kadang manusia suka menghukum orang tanpa usul periksa.

Sama juga kalau dengar khabar angin jangan mudah percaya dan jatuhkan hukum orang bersalah tanpa selidik.

-wina1979-

Ku Azhar said...

gud2!! :D

tia @ Ini Kisah Tia said...

adil lah ...

tia @ Ini Kisah Tia said...

jangan ikutkan nafsu yang tak ke mana tu ..

aimie amalina said...

@ NA:
betol tu kak wina
sebb tu di suh kite kene bersaksi sebelom menghukum sesuatu kan =]



@ Ku Azhar :
=]]



@ tia @ Ini Kisah Tia:
betol tu tia
pikir dulu sebelom buat =]

Dzarief Zuhdi said...

gud lesson.. :D

kalau ikut nafsu sangat, habis punah suma.. so, pandai2 la kawal nafsu kyer.. Hehehe..