Sunday, August 21, 2011

eh, nape ko ni lembab no?

Bismillahirrahmanirrahim...





eeeyahhhh! eeeyaaaah! tak pe, tak pe, sikit jek lagi, lepas lalu sungai ni sampai la kampung ni. Tak sabar nak balik raya.. Heeee..eeeyaaaahhhhh!

Heeee, bersusah payah betol cek sipot ni merantau berjalan jauh semata-mata nak pulang ke kampung untuk berhari raya kan. Biar lambat asal selamat kan? heeeee..
MUgkin kelajuan die antara 20km/j-35km/j je, tapi die gagah nak meneruskan perjalanan kan?

Huuu, alangkah bagusnye kite andai ikot resmi si sipot yang gigih dan cekal dalam melaksanakan ape-ape pon. Walau susah macam mana pon, tetap nak selesaikan tiap-tiap bende tu hingga berjaya. Tak kesahla cepat ke lambet ke, tetap kukuh!eeyaaaahhh!

Sebab tu orang-orang tua pesan "ha, jangan hangat-hangat tahi ayam sudah la ye.." . Hangat tahi ayam tu kejap je kan. Pas kua ketepek kat tanah, adalah hangat 2, 3 saat, pas tu dah tak hangat dah. heeee, sile jangan jijik ye dengan analogi tu. Tu orang tua cakap. Saya orang mude hokeh! =]

Manakan dapat sagunya kalau tidak di pecahkan ruyung nye kan? nak kene ulas lagi ke? Tak yah la kan. KOme sume mesti paham peribahasa sagu-sagu ni. Heeee. So, tetapkan niat dalam hati, berusaha dengan semampu yang boleh, yakin! Apa yang kita sedang lakukan ini , apa yang kita sedang hadapi ni, adalah berkadaran dengan kemampuan kita sebagai manusia. BUkan sesaje TUhan nak bagi tiap-tiap urusan kat hamba-Nya kan?


Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat). ( Al-Jumu'ah ,62:10)


Biar la lambat sekali macam mana pun usaha kita yang gigih tu dalam nak buat ape-ape pon, tetapi sume nya daripada titik peluh kita kan? InsyaAllah, redha Allah selalu dengan ite!


berusaha,berusaha, berusaha sehingga -----> berjaya!


13 comments:

NA said...

Haah yang penting jangan putus asa walaupun lambat dapat hasil atau lambat nak sampai.

Hidup kita ni pun macam maraton juga kan? Kena harungi dengan perlahan-lahan dan terus melangkah walaupun ada jatuh. Cewah ikut Mimito gak guna analogi :P

-wina1979-

SoLy SoLicious said...

biar lamba, asal selamat..xgitu aimie? heee

Iffah Afeefah said...

ye kak ngh gigih tamtkn pjlanan kali ini

fuhhh

aimie amalina said...

@ NA :
cecehhh..heeee..
boleh2...betol tu akak, ibarat marathon =]




@ SoLy SoLicious:
weeee
ye, benar2..gitu ck soly =]




@ Iffah Afeefah :
weee
chayok2 kak ngah! =]

My Name is Mar said...

siput lmbt sgt..
Kura-kura ok sket..
Ho-ho-ho!

tia @ Ini Kisah Tia said...

biar lambat asal selamat :)

aimie amalina said...

@ My Name is Mar:
hahaha..
*sebb bole lukih sipot jek*
kikiki



@ tia @ Ini Kisah Tia :
betol!
weeeee

AzatLazat said...

nak panas taik ayam tu bubuh la dalam oven
bluekk
*muntah
:P

aimie amalina said...

@AzatLazat:
heeee.x senonoh tol =p

mr.ninja ^___^ said...

kalau lmbt sgt pon xleh gak..kne laju gak sikit..laju d tmpt yg sepatotnye..

aimie amalina said...

@ mr.ninja ^___^:
weeee
baek mr.ninja!
patuh pada arahan!

fiq. said...

nak balik kampung, tapi jam,, pergi sambung shoping --ouh, noty2..

semoga jadi segigih sipot

aimie amalina said...

@ fiq:
hahahha
gigihla! =p