Monday, September 12, 2011

harGa emaaSSSSsss mang zaSsSSSSss

Bismillahirrahmanirrahim..






"weh, ko punye plan masih 2014 lagi ke?"
" hahhaha.. tak taw la weh.. yang penting kene keje dulu nih, ade aset segala, baru boleh pikir kawen ke tak weh.."
"betol-betol...sekarang rege emas mahaaaal sangat weh.., tunggu turun dulu barula ngam.."
" weh..harga emas mane bole turun,  sekarang mahal, nanti lagi mahal, tu tokei emas dok kaye la dari seari ke seari.."
" la yeke...huhuhu..."
"yela..abis lakite kan..."


huhuhu..lawok je sembang-sembang dengan kawan kat G-Talk tadi ha..aiyaak....macam-macam ha.. Dulu mase belajo asek sembang bile nak abih belajo gitu-gitu ini.. NI dah abih belajo..bile nak ikat, ko bile lagi..ko nak kawen dengan pilot ke..hahhhaa..macammacam he la..huuu..

Tapi senang ke nak kawen ni weh? aiii..mang la senang, hambek je mane-mane laki ke pompuan ke, pi cari tok kadi.. tok, kami nak nikah, cepat nikah kan kami!huh.. setel! selamat aku dari azab dunia.. aminnn...

cam tu ke? aiiii..kalau la semudah tu kan.. 

kawen or officiallnye kahwin, mudah untuk diungkapkan, tapi tak semudah untuk dilaksanakan dengan sebenar-benar makne kahwin itu sendiri. Kahwin itu sendiri membawa makna berkumpul atau bercampur. Apa yang bercampur? ais batu campur ke weh,ABC yang dok makan tu ke? dok aihhhhh..

dari syaraknya : ijab dan Qabul yang menghalalkan persetubuhan  antara lelaki dan perempuan  yang diucapkan oleh kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang dilakukan oleh Islam.. (sumber)


Peraturan yang dimaksudkan dalam makna kata kahwin di atas adalah peraturan  yang dianjurkan oleh Islam itu adalah semata-mata untuk kesenangan masyarakat Islam itu sendiri, memperoleh jalan yang bahagia disisi-Nya.. BUkan la hanya di pandang sebagai buku yang dicop dengan tanda "WAJIB IKOT". Sebab tu, masih ada yang tidak merasa makna kata  kesucian  kahwin itu sendiri..


Bagi yang memperoleh keseruan untuk kahwin awai, alhamdulillah, kerana kesucian kahwin itu layak diterima baginya.. kerana diberi nikmat menjauhi fitnah dunia, mulut-mulut yang berpeleseran di mana-mana, diberi anugerah untuk melahirkan lagi generasi yang bakal menerajui dunia..


Bagi yang memperoleh keseruan untuk kahwin lewat, alhamdulillah juga, kerana masih diberi masa menimbang tara layak kah diri untuk mengalami perubahan dari suatu fasa hidup ke fasa hidup yang lain,masih diberi kesempatan menggali kesucian makna kata kahwin itu sendiri..


Baik cepat...mahupun lewat.. semuanya indah..kerana tiada lagi yang indah melainkan percaturan-Nya...untuk sekalian makhluk-Nya..


maka, jangan dipersoalkan urusan itu...



14 comments:

jehanfrhin said...

kena beli emas sekarang la.. pastu simpan.. lagi lama lagi bagus coz nanti bila harga emas melambung boley jual.. haha.. makcik kayooo~ =P

SweetLikeWhat said...

emas makin mahal..huhu..halus jer emas zaman sekarang..

izyan yasmin said...

Rindu awaklahhh jiran :)
lama min tak pergi sini. Kahwin jgn lupa jemput :D

FasiHaH SupiaN said...

bila tu kak aimi???haha

H.J said...

aku tak sampai seru lg wei..hahaha

Kancil 8349 said...

nama barang susah ndak cari ganti...makin lama makin mahal

Bidadari Syurga said...

heeeeeeee nak cari cincin yang paling murah? lalalalal... takkan ada kalau emas naik... kawin atas dasar niat untk apa...? kerana insitusi perkahwinan tu besar maknanya... ok kawan akak baru dalam perancangan divorce... dan akak tak suka dengar benda tu semua. make me sick...

Saiazuan said...

kawin.. current issues blogger skrng.. huhu

♕ Mr.IX ♂ said...

kat maybank pn ada pelaburan emas....hehe

Niena Pengembara Ilahi said...

btul.. jgn dipersoalkan bla mau kawin... kena hempuk kang

maszull said...

salam aimie....harga emas dah naik duit hantaran kawen pun naik juga....
hehehehe.....

Ezad Skytech said...

simpan emas dari sekarang...hee~

NA said...

Kalau mereka tanya soalan tersebut, boleh tak kita jawab "sila tanya kat Allah." Boleh tak jawab macam tu? Hehe. Jom kita labur ke emas.

-wina1979-

JIJI YU said...

aku tgk harga emas pon kekadang turujn je jgk