Tuesday, September 20, 2011

zam-zam, jom kite HISAB dan terus HISAB

Bismillahirrahmanirrahim..




Eeeehh, sakit pinggang den dek komas2 barang nihhh, huuu.. Maaf dan maaf jika terlewat melawat belog kome eh! Ari ni, esok luse dan tulat,langkat, tulit, dan tulut akan sedikit biziiiiiiiiiii.. Heeeee.. Nanti mimi sampai juge ke belog komeee ye,insyaAllah... cume bila Masa nye, Allah je yang tawu,mimi sendiri pon tak taw.. hehehe...

Dalam dok kemas-kemas baju tadi, pale ni asek ingat je, bileeee la nak buka belog ni.. huuu.. Asek buat itu ini, bile ni.. tadi dok balas lawatan pon, mak dah start angkat speaker besaq punye suruh kemas baju untuk esok,luse, tulat,langkat, tulit dan tulut.. Heeeee...

Okeh, sebelom merepek lagi, ni curik mase sikit, nak jugak hupdate belog ni!kikiki, ape yang dok hisab-hisab nih...heeee..

Dalam kehidupan seharian,kite, tak sah kalo tak diselubungi dengan ILMU HISAB orang dolu-dolu cakap la, orang sekarang MATEMATIK ataw orang puteh cakap MATHEMATICS heeeeee...betol dok?

Mathematics by ~ bazz38


1) ari-ari tengok JAM, dok calculate sendiri, mulut tu dah macam bertasbih terkumat-kamit, bile la nak pukol 5 ni, nak balik nih, nak tengok ayamooorrr di ammoorrr.. Heee.. BIle la nak pukol 8.45 (lepas isyak) malam ni, nak tidoq awai, sok bole bangon sebelom ayam bangon..hehehe

2) tak cukup jam, pi pasor plak.. Bagi 10 hengget,harga barang 9.99 sen. bape eh baki? tak cukup keteror an otak mencongak, campur pulak kepakaran tangan tekan kalkulator saintifik yang dok belajor kat sekolah ngn kat U dulu, terus bawak pi paso nuhh.. Takot penjual tipu kan.. Huuu..tabik ahh..toink3!hehe..

3) dah pi paso kene la nak masak kan balik rumah.. Dok kire bape ulas bawang nak kene boh dalam ayam masak merah.. sebakul bawang ke, ke sebutir je ke. Lepaih tu, dok timbang tara tepung pulak nak wat cekodok pisang emas.. Fuuhhh, terbaik ah kan.. buat cekodok pon kene timbang tepung gune alat penimbang.. Paling-paling koman pun sukat gune cawan, nak bape cawan tepung..hehehe


4) ha.. tu lepaih dah buat cekodok, dok bersantai la dengan famili, memember, sanak saudara sume jejiran tetangga, sambil pale dok ingat, oo..ade lagik bil tak bebayor nih... mulut dok gosip-gosip, pale dok tingtong calculate bil air+bil letrik+bil astruuu+bil sewa rumah+ bil kete yang 2, 3 bijik+bil moto ayah, bil moto anak+bil tusyen anak+bil rukun tetangga+bil rencam = tooooinnkkk! terus telan paracetamol 4 bijik.. penin sangat nak kire.heee..


5)lepas pale dah lega dari tingtong tadi, sambung buat keje lain pulak kan.. kalo dah suri rumah tu, opkos la tengok-tengok anak tu buat keje rumah ke idok, kalo dah macam mimi ni, akak kan, time owang nak teberak tula, budak ni tergedik-gedik nak tanye, "akak, ape, titik tengah untuk garis lurus y= mx +c ni eyh.." grrrrrrrrrrr.. terbantot terus ketolan-ketolan dari perot ni nak kuar!huhuhu.. ish-ish, dari tadi tak nak tanye, time sekarang baru nak tanye..huuuu...


Aihhhh, hehehe, begitula cek Mate-mate, cek MATematik dalam kehidupan seharian kan? Begitu sungguh penting tanpa kita sedari.. Orang yang mungkin tak berpeluang melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi pon hari-hari dok bermatematik dalam kehidupan kan..mmm.Sesungguhnye ilmu ni, sungguh luas dibumi nye.. Alhamdulillah.... 

i'm loooviinnngg it! i love math!hehehe.. (adik dengar ni mesti nak muntah..hehehe)
sape tokoh math dalam Islam? ha..cepat jawab!kikiki.. ~



16 comments:

NA said...

Haha betul tu, pengiraan ada sahaja dalam setiap aspek kehidupan.

Tokoh Matematik bukan Al-Khawarizmi tu ke? Eh eja betul ke idak.

Selamat terbang esok. Kul berapa?

-wina1979-

Musang said...

yup..betul tu..math dlm kehidupan xleh dipisahkn..

tp msa skola dulu sy xminat sgt math hehe

Ezad Skytech said...

matematik memang kita akan jumpa tiap2 hari...tak boleh berpisah...heee~

[sutera kasih] said...

Al-Khawarizmi??Al-Farabi??Al-Kindi??Al-Biruni??

arghhhhhhhh lupa :(

Iffah Afeefah said...

Opqh g suh atok bce entry tu

Hanis MY said...

Chemist pun gnu maths...pendek kata semualah

ShErA said...

oh... calculus... numeric... semua tu buat shera pening...

Hanis MY said...
This comment has been removed by the author.
Hanis MY said...

Opps typo gna not gnu huhu

KaK LimAh Si SupiR said...

betol3..math is everywhere, everytyme n everyone ^_^

miratun madihah said...

rindu subjek maths!

iMBobo said...

amboi tajuk bikin panas haha

Addin said...

dulu atok selalu cakap hisab tapi time tu kecik so tak tahu hisab tu apa. rupa nya math . hahaha

maszull said...

salam mimi...wah hari ini mimi ajar semuanya ilmu hisablah ....opsssss itu dolu2 punyer skg dah tukar ke matematik....:)

sha my heart said...

a ah. hidup tak lepas dari ilmu hisab.

semua nak pakai duit. so, kena la berhisab. hihi~

Hanie_Dew said...

tokoh math islam kan Al-Khawarizmi. kan. kan. kalau silap betulkan tau.

aku sangat suke add math walaupun skrg dah lupa lupa ingat. subjek tu best banget..