Sunday, September 18, 2011

mari MeNgeNaL Buah-buaHan & sayuran-sayuRan

Bismillahirrahmanirrahim..



indahnye kebun pelbagai buah-buahan 
bagai hidup memacam telahan

nyum nyum manis nye rambutan
oo manis hidup kalau ada teman-teman kan?

walau citam nye manggis isinya tetap menjadi pujaan
hidup nye manusia ni janganlah makan puji-pujian

aduhai, pahitnye peria tapi buat masak lemak sodap kan
tidak semuanya pahit berakhir dengan penderitaan

hamboi, dari hujung kampung dah bawu durian harum semerbak
hindarilah dengki-mendengki daripada terus merebak

waduh-waduh, asam jawa aka asam celagi
selagi masih meminjam HIDUP jangan lah mudah me MATIKAN nadi..

langsat dengan dokong serupa tapi tak sama
aduhai, jangan hanya mengejar nama sampai lupa Pencipta..

pisang emas pisang berangan
berangan, berangan jugak, jangan sampai "kucai" pon dok tahan-tahan

sedap nye la buah-buahan sayur-sayuran tempatan
entah apa yang mimi bantai pon moga menjadi ingatan!

peace!=.<


17 comments:

Nur Zulaikha said...

pandai berpantun rupanya cik lily kita ni..tinggalkan dgn link ye..TQ
http://wwwzuemygen91.blogspot.com/2011/09/segmen-berterusan.html

Nadzirah K. said...

support local fruit.. :)

Iffah Afeefah said...

Oph mmg kreatf

salute

Panggil Aku Han said...

wah...best2 :)

Ezad Skytech said...

berpantun sambil mengenal buah-buahan..heee~

::Miss Hearty:: said...

wahhhh..kreatifnye :)

::Miss Hearty:: said...

wahhhh..kreatifnye :)

C` Ayob-Ilmu Asas Hidup said...

boleh dah ikut pertanding ini

RepublicAku said...

makan tahu pantun tak tahu,,,keh3

ShErA said...

pandainya dia berpantun.... ;)

fiq. said...

sedapnye peria! o mak aihh!!!

Cikli said...

buah nangka sudah memberat
bila dewasa, tutuplah aurat

GaRy™ said...

wah3... terasa lapar pulak tetiba~.. T^T

maszull said...

salam aimie...pecah kaca pecah gelas sudah baca haraplah komen yer...:0

KaK LimAh Si SupiR said...

tibe2 terasa nk mkn manggis :P

kura said...

manggis kan manis walaupun hetam. huehuee

NA said...

Amboi-amboi dengan buah dah jadi puisi. Hehe.

-wina1979-