Tuesday, September 13, 2011

beGitu Dia selalu menjaGa ku..

Bismillahirrahmanirrahim..



Satu pagi, di ketika itu, matahari pun masih menyembunyikan diri. Hajat di pagi hari untuk membuang hajat la, ape lagi.. ketika kaki mule sentuh ke lantai...

zzzzzuuuupppppppp...!!! terjelepuk jatuh ke lantai.. MasyaAllah, kaki langsung tak rasa lantai.. Kaki sejuk mengalahkan ais.. Kaki kebas rupenya, terseliuh la kaki waktu itu.. aiyaaaaakkkk! aduhaaaaaaiii.. Kome penah rasa tak saat begitu?

Seminggu jalan senget dok mengheret kaki sendiri.. huuuuu.. Macam mane lah bole jadi cam tu kan? Jangan tanya macam mana, sebab memang sudah tertulis, tarikh sekian, sekian, waktu sekian sekian, aimie amalina akan jatuh terjelepuk akibat kebas dan terseliuh..huuu..

Seminggu berakhir, kaki dah  boleh lari-lari anak dalam bilik seperti biasa. Walhasil, balik hasal la orang cakap, ke aku cakap? heeeeeeee..

Kekadang , di suatu saat, kita tak sedar yang kita sedang "jatuh" ke dalam "gaung" yang dalam itu. Sehingga kan kita mule berasa "ahhhhh, aduh!!!, sakittt! ", baru mula memikirkan, dimana aku berada ini, di "gaung" mana aku di junamkan ini.. bagaimana aku akan keluar dari "gaung" ini.. 

Bertubi-tubi persoalan yang keluar sehingga kan, terduduk lalu hanya titisan air mata yang singgah ke pipi.. penat dengan "kejatuhan" dalam jurang "gaung" yang jatuh ini.. Bila "si merah" mula merapat dalam susuk tubuh,bermula, adegan menyalahkan Pencipta, menyesal, hidup,  menghamburkan kata kesat bagai indah hinggap di dada..

kejatuhan yang Dia berikan agar kita sedar, agar kita ingat, kita perlu Dia.. Kesakitan yang Dia beri agar diri tak mudah melatah, agar diri tak sombong dengan Dia!

Kejatuhan itu akan pulih..bukan selama-lamanya Dia membiarkan kita terus jatuh dan jatuh.. Kejatuhan itu bagaikan hadiah untuk kita kerana Dia sayang kita! haruslah syukur dengan kejatuhan itu..

Sesungguhnya kejatuhan yang diaturkan itu, buat kita, adalah untuk kebaikan kita, semata-mata memberikan yang terbaik untuk hamba-Nya..

Dulu mimi penah jatuh.. 
Jatuh yang sangat teruk! 
Sangat Tak sangka! 
mimi boleh masuk dalam "jurang" tu! 

Apabila tuhan menitahkan "kun fayakun "
tiada lagi alasan untuk "tak sangka" itu

Dulu terfikir, "kenapa aku, kenapa bukan orang lain,kenapa!kenapa! "
sedih sangat..

Alhamdulillah..
mimi dah tahu jawapannya sekarang..

Sakitnya keluar dari "jurang" itu
memberikan mimi "lolipop pelangi" hari ini..

alhamdulillah
alhamdulillah..

kekadang, TUhan temukan kita dengan orang yang salah, perkara yang salah, supaya kita sedar, kita tidak selamanya di bumi ni.. dengan itu, kita sentiasa perbaiki diri kita kan?
Supaya kita dapat menjadi insan yang lebih baik dari hari-hari semalam, supaya kita boleh memberi "lolipop pelangi" hari-hari dalam hidup kita walau kita sangat sakit dengan ujian yang menimpa.. Begitu Dia, selalu menjaga kita.. Subhanalllah.. Sayaaaaaaanggggg tuhan saya!



12 comments:

Freaky said...

meh mari tgk entri ni. anda dapat hadiah :

Penerima Hadiah Give Away Top 10 Referring Url

aimie amalina said...

@ Freaky:
weeeeeeeeeeeee
dpt hadiahhh! =]
seronoknyeeeeee

Cik Sara said...

hampir sahaja tersadung kasut hari ni..hehehe..mujur sempat stabilkan diri..heee..

aimie amalina said...

@ Cik Sara :
aiyaaaaaakkkk!
aiiii..kak sara niii...

Wanz Mejuez said...

rezeki masing masing.. =D

fiq. said...

sayang tuhan.

dia bagi kita kepahitan supaya kita senang nanti, kita ingat DIA

Eddy Dce said...

setiap perkara yang berlaku itu mesti ade hikmah disebaliknye... :)

NA said...

Kak Wina selalu gak terpeleot. Jatuh tu lumrah.

Tulah nak bangkit atau keluar daripada gaung tu susah. Ada masih tak dapat keluar.

-wina1979-

H.J said...

jurang..?hoho..apkah itu..?

Niena Pengembara Ilahi said...

nice.. suka entri ni..

btul.. klau kta jatuh,xselalunya kta di situ,

JIJI YU said...

tapi berapa ramai yang sedor sama macam engko

ShErA said...

setiap yang berlaku pasti ada sebab dan akibatnya... apapun ia mesti yang terbaik untuk kita