Monday, August 8, 2011

zaMan hiNguSan

Bismillahirrahmanirrahim..




Children of colour by ~ pyromaniac


weee..
cam ne 8 ramadhan ari ni?alhamdulillah..berakhir dengan jayanya, insyaAllah..=)
tengah-tengah dok menenangkan si poyot teringat insiden siang tadi.

Pas anta kete untuk dibetulkan tayar segala, singgah la p cuci kete dengan mak kat kedai. Kedai nye biase2 jek kecik jek.Oklah.ownernye owang Cine la. Mase dok asyik tengok cek neo selamat disembor dengan air laju-laju...time tibe nak keringkan kete plak, tetibe segerombolan budak2 laki kecik, lingkungan umor sekolah rendah menggerumun...menghala ke kete, bukan menghala ke kami..heee..

Tekejot, budak sebaya deme patotnye ke sekolah, bukannye bekerja waktu2 pagi cengginii.. Mak cakap deme ni dok kat sini gak., kire owner die bagi tempat tinggal dan deme keje cuci kete la kat situ..

aduhai..tetibe rase bersyukur..diri ni masih diberi peluang untuk menuntut ilmu dari seusia 5 taon kat tadika..masuk sekolah rendah..pas tu masuk sekolah menengah plak.ada rezeki masuk matrik, dan alhamdulillah,,jejak gak kaki kat U.

deme ni?
dengan pakaian compang camping..bertungkuih lumuih dok bekerja.. kecik-kecik jek..paras pinggang ku jek dok cuci kete...ayooo..cian ase..waktu seusia ni seharusnya bersama geng bas sekolah..nakal-nakal dalam kelas dok belajo dekat sekolah..men guli,men lompat tiku kes..tapi deme? aduhai..tiada masa untuk itu. 

Nak salah kan mak ayah pon, tiada guna juga.. taraf hidup mereka disini agak rendah., Nak bagi makan anak-anak pon payah..pe tah lagi nak sara p sekolah sume..p tusyen segala jao sekali la..

Sekali kita mendapat peluang yang mungkin orang lain x dapat.. hargailah sebaik yang mungkin. Mungkin ada peluang ke -2. tapi kalo x de? Jangan nak haru kat hidup orang lain. Tuhan Maha adil. Setiap yang diberikan kepada hamba-Nya sama rata je. 

Mungkin saya tengok deme sangat bersusah payah cari duet, tapi hakikatnye mungkin hati bahagia. Compare plak dengan saya, masalah kewangan belom capai tahap Muflis la tapi kekadang nak naneeeees jek. fair kan? ada pro n cons..Tuhan nak suh kite syukur, syukur dan syukur.


Tuhan tak pernah kejam dengan manusia, manusia yang  selalu kejam dengan tuhan..

alhamdulillah atas segala-Nya Ya Rabb..




11 comments:

Iffah Afeefah said...

mnusia je kejam dgn diri sndiri opah

pening pale T___T

aimie amalina said...

@ Iffah Afeefah:
betol!huhuhu


p/s:aiyaakk..kenapa ni..slh makn ke..

NA said...

Anak pendatang ke?
Budak-budak tu kecil-kecil dah berdikari. Bagusnya cari rezeki halal tak meminta sedekah.
Terharu. Moga-moga kita pun bagi ler sedikit sumbangan kat mereka ni.

-wina1979-

aimie amalina said...

@ NA:
x sure saya kak..
tapi kecik2 lagi ha..tula..bekerja keras membnting tulang..wuwuwu..
insyaAllah kak =)

My Name is Mar said...

Tu lah...
Kadang-kadang kita lupa ada yang lagi TERUK dari kita...
Urmmm....
Jadi, kita kenalah BERSYUKUR di atas segala yang kita ada..

Musicbrilliant.com

aimie amalina said...

@ My Name is Mar:
betol tu cek MAR!
kene selalu ingat
ingat dan ingat =)

cIk PikA said...

tbe2 rse cm bersyukur sgt di bndingkan ngn bdk2 tu.. aminnn

aimie amalina said...

@cIk PikA:
betol!
ari2 kene syukur pika =)

CikMiMiey said...

ya allah ... mimie xbleh tgk uh bebudak kecil terbiar camtuh , kesian . kdg kita merase dri kita ssah tpi hkikatnye ade lg insan yg lbh ssh dari kita * syukur + insaf

[sutera kasih] said...

Allah Taala suka hambanya yang bersyukur :)

aimie amalina said...

@ CikMiMiey :
wuwuwuw
betol tu mimiey =)



@[sutera kasih] :
betol tu akak saye! =)