Monday, September 5, 2011

lessOn 63 = 7 shawaL

Bismillahirrahmanirrahim..





Selamat Pagi..Selamat tengah ari sekalian sumeeee.. Selamat selamat selamat ye.. Heeee.. Udah makan ke bolom? Heee.. Saya? makan kueh aye jek..heeeee.. sebab masih dalam mode aye.. shawal kan sebulan..heee...

So, seperti biaselah, jom tengok lessOn untuk ari ini :




ups! rini punye lessOn cam lebih menjurus kepada wanita kan.. Heee, nak wat cane, saya wanita, so terpilih hadis ini untuk dikongsi bersama ari ni =]

So, wanita semuaaaaaaa, boleh la mencontohi sidang wanita Quraisy yang dah di sebutkan oleh baginda Rasulullah S.A.W..

NAk jadi golongan yang baek sebenanye, tak delah susah pon..yang susah nye, pendekatan diri untuk menjadi seorang yang baek itu secara berterusan, selama-lamanya adalah satu cabaran untuk diri sendiri..kan?

misalannye : cam dalam hadis kat atas tu, amat pengasih kepada  anak-anaknya.. Semua ibu, semua wanita di jadikan cukup sempurna oleh Maha pencipta cukup kaya , cukup melimpah ruah dengan kasih sayang nye, terutama kasih sayang buat anak-anaknya.. Tapi sejauh mane, seorang ibu, seorang wanita itu akan membangunkan kasih sayang kepada anak-anaknya itu dengan nilai-nilai kerohanian meliputi ilmu Tuhan yang luas ini? masih ada lagi ibu-ibu yang menjadi ibu secara tidak sah membuang anak merata riti...aduhai...

Sebab tulah..mudah nak jadi seorang yang baek dan mulia...dan mudah juge untuk mempersiakan kebaikan itu...wallahua'lam..



9 comments:

aiman said...

sy nak cari sorang~..haha

SoLy SoLicious said...

nak jadik wanita solehah yg tatat pad ibu-bapa dan suami...InsyaAllah

aimie amalina said...

@ aiman :
hahhaa
cr la sowg aiman =)



@ SoLy SoLicious :
weeee
moh kite jadi cam tu
insyaAllah =]

maszull said...

salam aimie....semoga kita semua menjadi seorang ibu dan isteri yg baik buat anak2 n suami tercinta yer...

p/s aimie sarapan biskut raya yer...byk wat kuih raya tahun ni...:)

aimie amalina said...

@ maszull:
weeee
tula mama...sesame la kite kan mama =]
weee..banyak juga la mama..berkoyan2 bawa balik umah ha..hihihi

Kakkoii said...

err ada calon yg sesuai x?

Mai sini volunteer hehe

aimie amalina said...

@ Kakkoii :
errr
cari sendiri..hahaha =p

Miss Nadya said...

nad pon masih mencuba menjadi wanita solehah..:)

new entry :: buku paling nad suka...ツ

aimie amalina said...

@ Miss Nadya :
weeee
moh la kite kan!