Thursday, September 8, 2011

lessOn 66

Bismillahirrahmanirrahim..





Alhamdulillah...huuu...niat ari ni nak pose..huuu..Tapi semalam lope nak niat...waaaaa! sedih..lepaih subuh baru teringat..aiyaakkk!heeee.. Tapi tak sedih gaklah..sebab rini..ehemmmm..mama buat nasi himpit+rendang pedas ayam yang pedas berdesa-desa,hee+pulut konen...heeeee..Pelagi..dah selamat dalam perot dan dah selamat kuar pon..heeeeeeee...


Okeh...Jom tengok leSSon rini sebelom mimi merepek meraban ye :



tuan-puan sekaliaaaan..dah bace hadis kat atas?

asenye...semua dah jelas kan? tak pelah..,.mimi nak bagi jelas lagi..heeee...Allah benci kepada 3 golongan ini :

1) Tua yang penzina
Nikmat usia yang tuhan berikan adalah suatu nikmat dimana tuhan itu masih memberi peluang kepada tubuh badan fizikal dan mental supaya terus menerus memperbetolkan diri dan mencari keredhoaan Allah..
BUkannye dok pi meronggeng tak ketahuan hala dan yang bertambah molek dok pi wat bende tak elok nuh.. Nauzubillah...semoga kita tak cam ni la tika waktu tua nanti..


2)RAja (penguasa) yang pembohong

Siakap senohong Gelama Ikan duri
bercakap bohong lama-lama jadi pencuri..

haaa..betoila cakap orang tua tu.. Tak kesahla dia raja ke..tak raja ke..kita ni anak raja ke.. tak raja ke..amik iktibar dengan pantun tu.. Mang la sikit-sikit tipu sikit-sikit.. Lelama tangan ni pon maju sikit-sikit nak tiru kawan baik die si "mulut" yang cakap bohong tu..
Even tak mencuri secara tersurat.. Tuhan itu maha kaya, maha mengetahui yang "tersirat" nye kan? nuh..jangan lupe bodyguard kat kiri dan kanan pon dok perati sokmo..


3) si miskin yang sombong
Manusia itu lemah..Kalo sudah bertambah lemah..jamganlah lagi ditambahkan kelemahan itu.. Kalo sudah berasa diri itu miskin..Jangan sombong dengan Dia.. Dari DIa kita datang...Kepada DIa kita pulang.. Dia menulis tangis dan tawa hidup kita.. Jangan pula sombong mahu bergaul dengan masyarakat sekeliling. Itulah namanya kehidupan sakinah.. bertambah teruk lagi menggadaikan agama atas kemiskinan yang menimpa diri.. jangaannnn! tuhan itu ada.. Tuhan itu selalu menjaga kita. Sesusah mana pun kita..ingatlah kita sentiasa ada Dia.. Dia tidak pernah membebankan kita dengan perkara yang di luar kederat kita sebagai hamba-Nya..


huuu..Panjangnye celoteh rini...peringatan untuk diri sendiri juge..Wallahua'lam...




15 comments:

sleeping_maniac90 said...

tq tuk peringatan nih hehehe

AsyieqiN Rkey said...

hmm....ilmu..thnx..=)

aimie amalina said...

@ sleeping_maniac90:
cecame kamu!=]



@ AsyieqiN Rkey"
cecaaame!=]

Mohd Izzar said...

perkongsian yg bagos.. :)

FasiHaH SupiaN said...

hari2 ade lesson :)

aimie amalina said...

@ Mohd Izzar :
utk semua =]




@ FasiHaH SupiaN :
weeeeee=]

GaRy™ said...

dah la tua, berzina lagi... tak padan ngan umur... huhuhu~.. dosa tuh...

Zul Fattah said...

aku miskin.. tapi aku tak sombong.. haha.. aku sombong ke?

aimie amalina said...

@ GaRy™ :
huu
tula pasal...adoii




@ Zul Fattah:
x kot
hahha
sebb mai sini =]

anismelon said...

nice nice..sekarang nie mcm mcm..hurmmm..yg miskin tp sombong toh..nak je jerit kt telinga kuat kuat..dah la miskin tp nak belagak sombong lak..

aimie amalina said...

@anismelon:
tulah pasal
bukn nak kate
tapi kite kena sdr diri kan?

Luqeem™ said...

trima kasih atas peringatan :)

sentiasa merendah diri dan mlakukan amal ibadat sbnyk mungkin..insyaAllah DIA akn terima kita wlupun hina

aimie amalina said...

@ Luqeem™:
sesameee=]
insyaAllah luqeem =]

Syahbinar Shuib said...

Good Info :)

kura said...

harap2 tak jadi antara 3 ni. heheh. amin!