Saturday, September 10, 2011

lessOn 68

Bismillahirrahmanirrahim..





huuuuuuuuuuuuuuuuuuuu...soriiiii! terlambat pulak rini...heeee.. Atas pekara-pekara yang tak dapat dielakkan.. heeee.. Terada open house rumah kawan mama, beli barang esok anak sedara mama nak mai rumah, air tak de tetibe, huuuu, yang paling perit nye air tak de la kan.. Adeh! Time nilah perot ni nak buang tebiat.. Poyot! sile dok diam-diam hokeh!

Sementara menanti air yang tak tawu nak kunjung tibe, meh le mimi nak kongsi lesson untuk ari ni :




Simple hadis untuk hari ini. Tapi isi nya?Huuuuu... Panjang lebo kalo nak hurai..
Belek punye belek, tertarik dengan hadis ni sebab ape? sebab ase nye dalam diri semua orang ada "kepala Hangin " kan? Cume yang membezakan Hangin kecik tak pon Hangin beso jek. Hangin ni kekadang boleh memakan diri sendiri. 

Apa yang cube ditonjolkan dalam hadis ni bila Hangin yang menyebabkan kita tak bole nak duduk bersekongkol dengan ketua kite ke, penguasa kita ke, manager kite ke,ketua keluarga ke, mahupun pemerintah negara..Upsss.. Tamo cite pasal politik sebab tak bape nak ariF..heeee.. Tak perlu pandang jauh, kita bole lihat dari aspek kelompok kecil jek kan?

Misalan nya: 
MImi ase geraaaaaaaaaaaaaaaaaammmm jek bile Ayah kata mimi gemok (walhal mang gemok pon..hehe). Asek-asek nak provok jek Makan cekelat banyak la, makan eskrem la.. PAdahal, dia dok beli gak mende-mende tu soh anak dia makan, ehehe (apak jangan marah.,,kiki). Takkan nak pi dongak kepala kat dia dan "apak ni! cube la paham. Ina ni dah la gemok! jangan la seksa ina lagi!paham tak! " siap hentak-hentak kaki

..Ha..silap ari bulan kene buang daerah 8 minit, canne tu? Soo.. ada banyak cara lain lagi kan, nak menjelaskan hal sebenar kat ayah.. Mungkin bole wat pose straight selama 3 bulan ke.. Haaa..so ayah paham la kan?


Cam tu gak la dalam aspek lain. Mungkin Ketua itu bersikap tidak betol, tapi kita tidak boleh mendajalkan nya sesuka stoberi kite, memecat ke, tu dah jadi mengaibkan hidup dia plak kan? Sudah termaktub dalam ISlam... Walau canne pon jahat orang tu, kenela berlaku baik kat owang tu kan? susah kan? huuu.. ye saya akui susah..Mungkin saya pon tak sampai tahap tu lagi.. Tapi kita bole cube kan?

Walaubagaimanpun..masih ada cara untuk menangani permasalahan-permasalahan yang berlaku antara ketua dan anak buahnye..Ape-ape pon bole rujuk Al-Quran dan Hadis. Islam itu luas dan Islam itu tidak sekali membebankan umatnye.

Kalo owang bukan ISlam tengok canne? gado-gado..malu je kan? mmmmm..
Pendek cite, jadilah manusia yang terbaik walau hanya untuk diri sendiri kan?


8 comments:

Unknown said...

kalo nak ikutm hdis ni tnpa bersndarkan hadis dan nas2 lain..mmg tak leh lwn la pemerintah zalim

aamalinaazman said...

@ JIJI YU :
huuuuu
betol gak tu!
canne2 pon kene pandu dgn hadis2 dan sume yg dh termaktub dlm Al-Quran kan?

Akunyer said...

hmm... moh muhasabah diri...

Zyla said...

ank buah biasanya mentaati ketua. tp kalau ketua buat pkra yang salah.. ank buah nak buat apa? hadis yang animie share ni sebenarnya serba sedikit menggambarkan kepimpinan menteri2 kita hari ni..

Luqeem™ said...

kita tak boleh lawan tp boleh tegur pmerintah...
mcm saidina umar ckap dulu..klu dia dh lari dr jlnyg benar, sila jgn ikut dia..

*mcm tu la kot..ingt2 lupa

Hello Hello said...

btl kata fatin..kifkifkif

Firdaus Life said...

bagus info ni. memang betol susah nak berlaku baik pada ornag yang berbuat jahat kepada kita. tp kene jugak cuba buat baik. huhu

Bidadari Syurga said...

hurmmm... akak terfikir sesuatu... kalau ketua yang senangtiasa jatuhkan anak buahnya....

p/s: sabar itu perlu ada dalam diri ni....