Thursday, September 8, 2011

SusaHkan nak rase berSalah?

Bismillahirrahmanirrahim..




"loooooo..sape yang tak tutup rapat periuk ni ha...abis lalat masuk ha.."
"la...yeke...kat mane mak.."
"ni..mmm...dah tak boleh makan dah lauk ni.."
"ala mak..sayangnye..banyak lagi ha peria dengan odang ni..huu..tak pelah..bia ina makan..ina dok rumah jek..sakit perot pon tak pe.."
"kamu makan tadi tak pasan ke ada lalat ke hape...ni sape tak tutup rapat periuk ni.."
"huuu..cam tak de je..huu..ina kot yang tak tutup rapat periuk ni..huu..tak pelah mama..ina makan.."
"tak yah..kang sakit perot..tak pe..mak basuh lain..mak goreng buat sambal tumis je ha.."
"hmm..ye mak..."





huuuu..terbit rase bersalah sangat..huuuu...tapi kalo tak ngaku..mana boleh..sudah terang-terang orang terakhir makan adalah saya kan? huuu...perit je kene bebel dengan mak..huuuuu... dari asar sampai ke maghrib..waaaaaa...

aleh-aleh, masak lemak cili api peria+odang transform jadi peria+odang goreng ngn belacan..huuu..gara-gara si lalat ni..

Huuu.. ni baru kes lalat..cam mane kes tipu orang? kes curik barang orang? kes memfitnah orang? seramai mana yang nak ngaku bersalah? saya rase kes berat cam ni..mungkin saya pon susah nak ngaku salah.. sejujurnya.. huu..teruknye la kan?huuu..

Mungkin perit.. tapi keperitan itu tidaklah seperit yang akan ditanggung di "dunia itu" nanti.. Cam ne nak jawab dengan tuhan? cam mane nak jawab dengan orang yang tak sepatutnya salah tapi mengaku salah atas kesalahan kita? huuu..terkulat-kulat cam ulat bulu la kat situ nanti..

Mengaku bersalah..feel guilty mengajar kita kembali kepada Jalan yang benar..Jalan supaya berhati-hati dalam tiap yang dilakukan lepas ni.. 

Mengaku bersalah menjadikan kita ingat yang diri kita lemah. Sesungguhnya orang yang selalu berasa diri dia lemah adalah orang-orang yang dicintai-Nya.. Sebab ape? sebab orang yang lemah ni takkan mendabik dada 195 darjah hamek kau.. takkan  seronok menunding deme punye finger lima-lima tu kat orang lain.. Deme sentiasa tunduk dan tunduk menjadi insan yang sentiasa "sedar diri ".

Mengaku bersalah boleh mematahkan KEEGOAN yang makin menggila menghantui diri, Asal dia cakap je betol..asal die cakap je sume owang tak boleh nak bangkang. Bila ase bersalah.. tak kira ko pangkat ape sekali pun..sanggup memohon seribu kemaafan, semata-mata tidak mahu orang lain tersiksa dengan perbuatan salah yang deme lakukan..

Besar makna bila kita mengaku bersalah di atas kesalahan yang kita buat kan?
Wallahua'lam..


20 comments:

AzatLazat said...

yela yela sy mengaku la
sy mengaku selalu cari pasal ngan mak cik
mintak maaf la ye
:P

aimie amalina said...

@ AzatLazat :
kikiki
(bagus gak aku wat entri ni..hehehe)
ye pakcik..saya maapkan..
pakcik..jgn lupe cari pasal lagi..
dgn owg lain plak
hahaha

NA said...

Betul tu kalau salah cepat-cepat minta maaf jangan tuding pada orang lain.
Hati pun akan rasa lega apabila kita dah minta maaf.

-wina1979-

Ezad Skytech said...

kalau betul tu salah kita..baik kita mengaku bersalah je..tak patut nak salahkan orang lain kan...

pCL [p@kcikLie] said...

tak susah pon kalu mengaku kesalahan yg mmg betul kt lakukan.. nak dgn xnak je..

aimie amalina said...

@ NA:
betol tu kak wina..x rugi pon kan?
huuuu





@ Ezad Skytech:
betol tu ezad
jgn tmbh dosa lagi kan?




@ pCL [p@kcikLie] :
huuu
betol
tu la yg mslhnye
nak dgn x nak..

Lia Irdelia said...

kalau ada rasa bersalah tu ok lah.. ada jugak yg jenis tak rasa bersalah lagi haru.. heheh

aimie amalina said...

@ Lia Irdelia :
huuu
amng sungguh haru biru la jadinye kan?hhihihi

Zul Fattah said...

aku lebih suka mengaku bersalah.. bila aku ada buat salah.. kadang2 jikalau kawan aku yg but.. aku yg slalu tampil mengaku.. aku yg buat.. xpe.. ini hanya hukuman dunia.. biar Allah balas di akhirat.. lg pun.. aku dah biase kat skolah dulu..

Luqeem™ said...

mngaku bersalah lg bgus drpd trus ego..sbb lama kelamaan kita pula akan rasa bersalah sebab x ngaku..

jgn jd trlalu lemah smpai kita dianaiya dan dikeji..sntiasa berusaha untuk jd hmba yg terbaik..

~~Ticer Wann~~ said...

mengaku salah bukan menjatuhkan maruah kita malah hubungan hubungan kita dengan seseorang tu makin baik... dan kita sendiri rasa tenang je.. ye dak? :)

aimie amalina said...

@ Luqeem™:
huuu
betol tu luqeem..jgn smp ego mkn diri..huhuhu

aimie amalina said...

@ Zul Fattah :
huuu
tabik spring ah dgn ko weh
huuu
betol2! =]




@ ~~Ticer Wann~~:
weee
betol tu ticer =]
tak rugi pon ngaku salah kan?

IMANSHAH said...

masalahnya ramai org yg ego,,tak nak mengaku kesalahan

aimie amalina said...

@ IMANSHAH:
tu yg jadi topikk rini
x nak ngaku..huuuuu

Paris Hilton (M) said...

sy pulakkkk errrrr
sy tak selalu ngaku kalo remeh.
kantoiiiii

Heidi Shafiq said...

ngaku slh boleh pupuk sifat rendah diri dan jujur.. :)

aimie amalina said...

@ Paris Hilton (M) :
hahahaha
kantoiii disitu




@ Heidi Shafiq :
yezaaa
itu la kelebihannye kan?

maszull said...

salam aimie...betul tu mengaku salah adalah satu perkara yg paling susah diucapkn tapi ia adalah satu perkara yg paling mulia jika ia dpt dilakukn
dgn betul...:)

kura said...

namapun ego kak. Eheh!