Friday, September 9, 2011

lessOn 67

BIsmillahirrahmanirrahim..






Berberkpeskan 2 ketoi pisang..huuu..memulakan jejari gemok lagi tak runcing untuk sesi berbelog rini..heeeeeee....




weeee..disebabkan ulser ku makin membesa dan membesa dari sehari ke sehari..meh nak kongsi sikit bentuk penyembelihan ataupun cara memilih makanan yang betol..

Cara memilih makanan yang betoi?

Yela..sekarang ni..ayam yang disembelih pon belom tentu boleh makan taw. Ada kejadian yang berlaku di indonesia..di rendam ayam tu dengan air panas. Punyela malas nak sembelih..rendam sekali dengan bulu-bulu ayam yang warna warni tu semasa dia masih hidup. Tak ke seksa namanye tu? pas tu kita plak gi makan.. Huh!mang terbaek lah.. Huuuuu..

So..sebelom nak pilih ape-ape jenis bentuk makanan mentah cam ayam ke daging ke..ce tengok dan pilih dari sumber yang dipercayai dan kalo boleh sebena-bena nye ada pengesahan dari badan yang berkuasa cam JAKIM tu.. huuu..walaupun sekarang ni tanda "HALAL" tu di boh sewenang-wenangnye, kita seharusnya kena lebih berwaspada jugak kan?

Mati kerana ditindih atau lemas disahkan tidak halal sebagaimana yang disebutkan dalam hadith di atas. Makanya? BIjak memilih makanan..bijak untuk memilih sumber makanan hokeh! Sekarang ni terlalu banyak penipuan... Dok boh cek "bab" merata riti dalam sumber makanan..Aiyooo.. Selamatkanlah darah daging kita.. Semoga amalan yang kita lakukan bernaung dengan darah daging yang halal  kan?

InsyaAllah...

9 comments:

AzatLazat said...

makan je tau mak cik ni
ish ish ish
kakaka
:P

aimie amalina said...

@ AzatLazat :
mengong ah pakcik!
baru minta maap semlm dah crik pasal balik ye..hohoho =p

Niena Pengembara Ilahi said...

ye... sumber pemakanan kta ni mempengaruhi amal ibadah... tpi makanan kte skang ni td terjamin kesuciannya lagi, kesian.. kte negara Islam tpi? hmm.. ntah lah.. aha.. nk rase e? meh umah akak.. dpt la rasa ...:D

aimie amalina said...

@ Niena Pengembara Ilahi :
huuu
tulah kak..ase cam x selamat jek..makanan buatan sendiri pon x 100% suci ha..huu

aiyaakkk
jaunyeee..huhuhu

Eddy Dce said...

nampak gayanya kena bela ayam, kerbau dan lembu...lepas tu kalau nak makan baru sembelih...cnfirm halal..hehe..

Nadzirah K. said...

thanks 4 the useful info :)

JIJI YU said...

kemain susah nak jaga makan sekang ni

kura said...

kurakura vage. Eh. hahah

aimie amalina said...

@ Eddy Dce:
heee
tulah umah sume kene ada kandang
hehehe




@ Nadzirah K.:
most welcome =]



@ JIJI YU :
huuu..ssh la pak ostad oii



@ kura :
aiyaaak
apakah...hehehehe