Friday, November 11, 2011

ada apa dengan nama?

Bismillahirrahmanirrahim..



sebelom tu! nak suruh kome cube ni!


Nama korang berdasarkan nama Jepun:
A= ka, B=tu, C= mi, D= te, E= ku, F=lu, g= ji, H= ri, I= ki, J= zu,K= me, L= ta, M= rin, N= to, O= mo, P= no, Q= ke, R= shi, S= ari,T= chi, U= do, V= ru, W=mei, X= na, Y= fu, Z= zi

Aimie Amalina : kakirinkiku karinkatakitoka

mekaseh kepada kak sha ye dengan entri kak sha ni..hehe


haha, sesape yang belajo bahasa jepun, sile lah sahkan ke sahihahan abjad ni bile ditranslate kan ke jepun, cenggini ke? keke, kalau akad nikah ni, entah sebaldi air liuq bakal suami dok ulang. hehe, Tok kadi pon dah bertukar2 tangan dah..keke..

kome boleh la terai ye!



Begitu pentingnye dalam pemberian nama kepada seseorang anak adam yang baru lahir di dunia ni kan? Baik makna nama, yang baik-baik juga menjadi doa kepada dirinya. Kalau tidak, sebaliknya la ye.

Tu kekadang, nama punyela sedap kan, dah macam2 campur  ha, omputeh, pakistani, hindustani, tapi bile acu terai cek balik dalam mana2 kitab, macam tak jumpe pulak. Mula pikir memacam. kalau yang tidak diketahui makna nama tu baik, syukurlah, kalau yang dapat entah ape2 makna, aihhhh, tak tawla ceq nak ekspelen macam mana.

walaubagaimanapun, berbanggalah dengan nama yang tertera di Identity Card (IC) bukan nya Intergrated circuit pulak ye. hehe. Mimi percaya, semua ibu bapa mahukan anak2 meraka dinamakan, di doakan dengan kesejahteraan, so, kebaikan itu telah pun bermula dengan nama kita!

Makna nama dah baik kan? Peel pun kena la baik jugak! barulah bagai pinang yang tak dibelah2 dengan kacip bukan fatimah..heeee.. =p



27 comments:

sis92 said...

HEHE sis punya nama pun kari2 jugak :D

zareliqa afiqa said...

ehehe~ yeah! sy berbangga dengan nama dalam IC sy.kekeke :))
nama iqa pun kari2 jugak.hihi

*masak kari ker?*heee :D

ILA HonEyBuNNy said...

baik..bangga dengan nama kita.

sebab setiap nama yang di panggil adalah doa..;)

mas saari said...

terbelit lidah menyebutnya!

kalau akak "rinkaaritakirika"...*_^

Cik Rongoks said...

tomomoshi kachikimekari :)

also kari.hahahhaha

Iffah Afeefah said...

kilulukari kalukukulukari

tak sedap langsung
mencik2

suke name sebenar je

sue perbs.. said...

jap nak try..

aridorikakitekari..

haha.. memg tk sedap.. kaki dan kari

syakey said...

mmg sangat perlu untuk letak nama anak nama yang baik2. tp skrg pun nama dh pelik2 lepastu panjang pula, nama nak glamour je. huhu


eh,hai kakirinkiku karinkatakitoka
atashi arifukamekishiariri (nama saya syakirah)


hik3. tapi if nama kita, kt sana diorg panggil mcm contoh la kan, muizz, org sana panggil muizo. kalau mimi,mimito letteww :P

Fathiah Hamim said...

pergh terbelit-belit nak baca. nama tuh.

saya tak suka dengar orang tukar nama yang elok, kepada nama yang pelik. -_-

Munnafendy said...

tak snggup la nk translate nama sndri, dh rmai sgt bunyi kari ngan kaki! xsesuweiiiii~

Suhaili Sarif said...

hahahahhaha

nuyui a.k.a miss YUI said...

yui blja bhs jepun 2 sem je..pastu..habuk..hikhik..

fathiahRAIHANA said...

kadang2 tu nama dah sedap, makna pun dah lawa, tapi bila mai besaq2 tnggal kontot2 aje Yid la, Chad la . haha.

sy pn bangga ngn nama sy :)

Hanie_Dew said...

nama yg baik akan jadi doa buat kita. contoh maksud nama tu bijak.

hari hari panggil bijak. jadi bijak sungguh la dia.

aleen aiden said...

nama anak org zaman skang banyak yg pelik2.aku berazam nak letak name simple2 je kat anak nanti.heheh

diana said...

akak kan pernah tak suka nama sebenar akak..ni jadi masa sekolah dulu la..sebab akak fikir kat malaysia ada ke orang pakai nama ni..tapi dah lama2 boleh terima la..heheheh..

yen(toka ziizokukuto) said...

cbe tgk nama yen,,dah lama apply dah,,hehe

Diana @ bilakukatacinta said...

tekitakota -??? betoi ke aimie?
akak belajar gak nihongo dolu - tahu nihongo ni takde alphabet cam abc tu semua, mereka pakai suku kata - tapi tak terperasan pulak kami - boleh jd mcm ni...


nt2 akak nk bukak balik lah buku nihongo akak...hehe

ShahzCudin said...

aririkarizi midotekito..
haha..bleh tahan..

Wanie said...

hehe..dah penah try..panjang tu name mimito..

EmpayarUtama said...

cam tu ke? Panjangla pulok nama aku :)

bobiedanbad said...

akak berbangga dengan nma yg di beri hihihihi

:)

zahidah seran said...

zikarikitekari...
hari-hari makan kari...

erk..erk...

makna nama akak sungguh baik sebenarnya.
hrp2 lah baik juga empunya diri..=))

naim said...

SALAM

Islam telah menyuruh kepada ibu bapa mencari nama yg baik2 untuk anak mereka..

:d

Faaein Talip Roy said...

Lukakashikirikito

hahaha.. kelakar aje bunyinya..
cam comel pun ada.. ;p

yelah.. tetibe je rasa nak tukar nama betul aje kat blog ni..

Lia Irdelia said...

alahai...

ngapa ke pelik sangat bunyi nyer..
hehehhe..

yg penting nama betul kita besh..

kan.. :)

ctk said...

ct pon kari gk..hohoho..xpelah..banga ngan nama sbenar lg..hihi